Význam dobré výživy během těhotenství

Těhotenství by mělo být šťastnou a pozitivní zkušeností pro všechny ženy. Pozitivní těhotenská zkušenost zahrnuje zdravou předporodní péči a dostatečnou výživu před těhotenstvím i během něj.

Význam dobré výživy během těhotenství

 

Dobrá výživa během těhotenství začíná zdravou stravou obsahující dostatečné množství bílkovin, vitamínů a minerálů získaných z různých potravin včetně ovoce, zeleniny, masa, ryb, ořechů a celých zrn. Zdravé stravování nejen pomůže zabránit nadměrnému přibírání na váze během těhotenství, ale má také potenciál ke zlepšení průběhu těhotenství a porodu.

 

Bohužel mnoho nastávajících matek nedokáže během těhotenství splnit své každodenní nutriční požadavky. Proto Světová zdravotnická organizace doporučuje, aby všechny těhotné ženy denně doplňovaly železo, kyselinu listovou a vápník a tím podporovaly nutriční potřeby své i svých nenarozených dětí.

 

Železo

 

Železo přispívá k normální funkci červených krvinek a hemoglobinu. Během těhotenství se požadavky na železo zvyšují v důsledku zvýšení objemu krve a požadavků dítěte a placenty. Těhotné ženy s nižším obsahem železa v krvi jsou náchylné k rozvoji anémie. Nízké hladiny železa v krvi matky byly navíc spojeny jak s nízkou porodní hmotností, tak s předčasným porodem.

 

Červené maso, luštěniny, ořechy, vejce, sušené ovoce, drůbež, ryby, celá zrna a tmavě zelená listová zelenina jsou zdrojem železa. Ve Velké Británii je hnědá i bílá mouka ze zákona obohacena železem a obohaceno je také mnoho snídaňových cereálií. Hladiny však nemusí být dostatečné pro všechny těhotné ženy a jejich doplňování by mělo být konzultováno s lékařem.

 

Kyselina listová

Doplňování kyseliny listové zvyšuje hladinu kyseliny listové v těle těhotných. Nízký stav kyseliny listové je rizikovým faktorem při vývoji defektů neurální trubice (spina bifida a anencefálie) u vyvíjejícího se plodu / dítěte.

 

Mezi potraviny bohaté na kyselinu listovou patří brokolice, špenát, fazole, chřest, avokádo, pomeranče, čočka, drůbež a játra, proto zkuste přidat některé z těchto potravin do svého nákupního seznamu a vyzkoušejte nové recepty.

 

Doplňování kyseliny listové by mělo být zahájeno co nejdříve (nejlépe před těhotenstvím), aby se zabránilo defektům neurální trubice . To platí zejména ve Velké Británii, kde potraviny nejsou obohaceny kyselinou listovou. Nedávná britská studie zjistila, že pouze 31% žen užívá doplněk kyseliny listové před otěhotněním, což je znepokojující údaj. Vláda Spojeného království doporučuje denně doplňovat 400 mg kyseliny listové 3 měsíce před pokusem o dítě a pokračováním v těhotenství.

 

Vápník

 

Vápník má v těle různé zdravotní přínosy, včetně přispívání k normálnímu srážení krve, hraje roli při dělení buněk a udržování kostí a zubů v dobrém stavu. Je také zásadní pro tvorbu kostí a zubů vašeho dítěte. Podle Britské nutriční nadace získává většina britských dospělých vápník ze spotřeby mléčných výrobků, ale existují i ​​jiné dobré zdroje, včetně kapusty, špenátu, tofu, mandlí a sardinek (s kostmi). Nedávná studie zjistila, že průměrný denní příjem vápníku ve Spojeném království je přibližně 994 mg denně, což je v porovnání s jinými zeměmi poměrně vysoké, ale stále nedosahuje toho, co těhotné ženy potřebují.

 

Pravidelné užívání multivitamínového a minerálního doplňku pro těhotné ženy, které obsahuje kyselinu listovou, vápník a železo, pomůže podpořit zvýšené výživové požadavky těla během těhotenství a mělo by být konzultováno s lékařem. Kombinace s doplňkem Omega-3 bohatým na DHA může být také dobrou volbou, protože nedávný přehled Cochrane zjistil, že doplnění Omega-3 může snížit výskyt předčasně narozených dětí.

 

Užívání doplňků nenahrazuje zdravé a vyvážené stravovací a cvičební programy.

 

References:

1. World Health Organization (2016). WHO recommendations on antenatal care for a positive pregnancy experience. Retrieved from http://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/250796/9789241549912-eng.pdf?sequence=1. Geneva, Switzerland.
2. Wald NJ, Morris JK and Blakemore C. Public health failure in the prevention of neural tube defects: time to abandon the tolerable upper intake level of folate. Public Health Reviews. 2018: 39:2
3. Bestwick JP, Huttly WJ, Morris JK, Wald NJ. Prevention of neural tube defects: a cross-sectional study of the uptake of folic acid supplementation in nearly half a million women. PLoS One. 2014; 9(2): e89354
4. Balk EM, Adam GP, Langberg VN, Earley A, Clark P, et al. Global Dietary calcium intake among adults: a systemic review. Osteoporosis International. 2017 Oct; 28 (12): 3315-3324
5.Middleton P, Gomersall JC, Gould JF, et al. Omega-3 fatty acid addition during pregnancy. Cochrane Database Systemic Review. 2018 Nov 15;11: CD003402

 

Zdroj: Solgar.co.uk

 

Příjde vám tento článek zajímavý? Pošlete ho dál!
Diskuze ke článku
Přidat komentář
Zařazení na fórum: 

Komentáře (1)

  • Obrázek uživatele Lena
    Lena (anonym)

    Mně doktorka řekla, že mám teď v těhotenství brát hlavně tu kyselinu listovou a taky vitamín D3 s vápníkem. Ostatní prý je zbytečný, nějaký ty komplexní vitamíny pro těhotný... Samá chemie. Takže jsem si koupila vápník od biominu vyrobený z vaječných skořápek, takže vlastně přírodní a od nich i to déčko. Všechny krevní testy vypadají dobře, chválí mě i zubařka, takže asi tak ;-)

    Říj 21, 2019

Přidat komentář

Reklama

Reklama