Výhody včasného ukládání dětí ke spánku

Americká studie Penn State College of Medicine zveřejněná na stránkách časopisu Jama Pediatrics zdůrazňuje přednosti časného ukládání ke spánku již od raného dětství.

Hlavní přednost je spojena s budoucím zdravím dětí. Děti, které mají dobrý rytmus spánku a bdění, jsou více chráněny před nebezpečím nadváhy v prvním roce života. To má zásadní důležitost, uvážíme-li, že ten, kdo má kila navíc v prvních letech života, má mnohonásobně větší pravděpodobnost, že bude v dalším životě obézní a bude mu tudíž hrozit riziko cukrovky a kardiovaskulárních chorob.
Američtí vědci zkoumali 250 dětí spolu s jejich matkami. Některým matkám se dostalo rad pokud jde o spánek maličkých a jejich výživu a doporučení, aby je dávaly brzy spát a v noci k nim hned neběžely, jakmile děti zapláčou. Výsledky studie ukázaly, že devítiměsíční děti, které chodily na lůžko kolem osmé hodiny večer, spaly o hodinu a půl více než ostatní děti jejich věku. A v jednom roce života byla pravděpodobnost, že budou mít nadváhu, nižší než u ostatním zkoumaných dětí.
“Je důležité zavést již od prvních let života správné spánkové návyky, a to ze zdravotních důvodů, včetně prevence obezity, ale i z důvodů citového rozpoložení v rodině,“ vysvětluje hlavní autor studie Ian Paul. “Rodiče o obezitě nepřemýšlejí. Naším cílem je jí předcházet, aniž bychom přímo hovořili o váze jejich dítěte,“ dodává. Kromě toho, pokud jdou dítka brzy do postele, mají rodiče pro sebe několik hodin, a to je nepochybně ku prospěchu celé rodině.
Podle Italské asociace pro výzkum a výchovu v otázkách spánku Assirem spí 50 procent dětí méně než by mělo. Studie Jak spí děti v Itálii se zúčastnilo 365 dětí ve věku osmi let. Ukázalo se, že polovina z nich spí nedostatečně. Děti ve věku od šesti do jedenácti let by měly spát devět až 12 hodin denně. Každé třetí dítě nechtělo jít spát, 9,6 procenta mělo potíže s usínáním a z toho 7,3 procenta kvůli strachu, neklidu či úzkosti. Více než dvakrát za noc se budí 7,2 procenta dětí a 5,4 procenta z nich má problém znovu usnout. Neklidný spánek se týká 26,7 procenta případů. Nedostatečný spánek či jeho špatná kvalita se týkají 26,1 procenta dětí, které pak mají potíže se vstáváním, a 15,2 procenta dětí se budí unavených. Dalším negativním faktorem jsou dýchací problémy: 17 procent dětí chrápe, 9,7 procenta špatně dýchá a 4,6 procenta má spánkovou apnoe.
“Dopady jsou vidět jak na úrovni fyzické, tak i mentální. Během spánku se uvolňují hormony, zejména růstový. Když spí dítě málo, jeho vývoj se zpomaluje. Nedostatek spánku má také vliv na každodenní život, zejména na výkon ve škole, na schopnost soustředění. Děti, které nespí, mohou trpět zvýšenou podrážděností a často bývají považovány za problémové, ale ve skutečnosti jen nedostatečně spí. Studie z posledních let ukazují, že během spánku se uvolňuje hormon leptin, který reguluje pocit sytosti. Spíme-li méně, produkujeme i méně leptinu a máme větší tendenci trpět větším hladem. Nedostatek spánku vede k tomu, že více konzumujeme pochutiny, po kterých se tloustne,“ uvádí předseda Assirem Pierluigi Innocenti.
Zdroj: ČTK

Komentáře (2)

  • Obrázek uživatele Petr
    Petr (anonym)

    Jakýkoliv výzkum prováděný v dostatečném rozsahu bude vždy směřovat k podpoře vaší teorie.

    Zář 29, 2016
  • Obrázek uživatele Jana
    Jana (anonym)

    Něco na tom náhodou bude. První dceru jsem dávala později spát, protože jsem sova a nejraději spím ráno a tak jsem myslela, že když ji uložím později (většinou moc jít spát nechtěla), že bude spát déle - nefungovalo to - vstávala někdy i po čtvrté hodině. Druhou ddceru jsem měla vždy již v 6 hodin uloženou a krásně spala celou noc, až do 8 hodin, půl deváté. Starší dcera pak najela na podobný režim a spaní se jí též upravilo do aspoň trochu normálních mezí.

    Říj 06, 2016

Přidat komentář

Reklama

Reklama