Reklama

Ženy se v porodnicích setkávají se zavádějícími údaji o kojení

Odborníci prosazují, aby matky své děti plně kojily do šesti měsíců věku dítěte a s příkrmem pokračovaly v kojení nejméně do jeho dvou let. Jejich tvrzení zpochybňují firmy vyrábějící náhrady mateřského mléka. Své výrobky propagují i prostřednictvím zdravotníků a dodávají již do porodnic balíčky, které vedle věcí minimální hodnoty obsahují i brožurky s kontroverzními údaji. Novinářům to řekla primářka novorozeneckého oddělení Thomayerovy nemocnice Magdalena Paulová.

    Navíc maminky podle ní podepisují potvrzení o příjmu balíčku, v němž však mají vyplnit řadu osobních údajů. Zároveň podpisem stvrzují, že tyto údaje mohou firmy dalších deset let využívat a prodávat dále.

    Úřad na ochranu osobních údajů takový postup nepovažuje za porušení zákona, ale podle Paulové je takové jednání neetické a kruté vůči matce i dítěti. Text upozorňující na další využití údajů je drobným písmem a ženy v porodnici nejsou většinou v situaci, aby si uvědomily dosah toho, co podepsaly. Různé brožurky podle Paulové matkám předkládají údajně vědecky podložené informace, o nichž nemohou samy rozhodnout, zda jsou pravdivé. Vzhledem k tomu, že je dostávají ve zdravotnickém zařízení, mohou jim uvěřit, podotkla primářka.

    Obdobně řada webových stránek a reklamních plakátů v lékárnách přesvědčují ženy o tom, že je možné začít s nemléčnými příkrmy kojenců mnohem dříve, než tvrdí Světová zdravotnická organizace, která doporučuje začít s příkrmy až po ukončení šestého měsíce života dítěte. Výrobci se podle Paulové také snaží najít kupce pro dětské instantní čaje, o nichž uvádějí, že je lze používat od druhého týdne. Podle odborníků by však kojenec neměl půl roku pít nic jiného než mateřské mléko.

    Před 25 lety byl vytvořen mezinárodní kodex marketingu náhrad mateřského mléka, který Světová zdravotnická organizace doporučila vládám členských zemí. Do své legislativy ho plně zapracovaly v Evropě jen dvě země -Albánie a Gruzie. Většina zemí včetně České republiky ho přijala částečně. Podle Paulové se například nepodařilo prosadit zákaz reklamních balíčků v porodnicích a vedení zdravotnických zařízení tuto praxi umožňuje.

Reklama

    Na neetický postup firem se snaží upozornit i Světový týden kojení, který začal 1. srpna.

    V posledních letech přibývá žen, které v době, kdy odcházejí z porodnice, kojí. V Česku se jejich podíl za posledních 15 let zvýšil zhruba o deset procent na téměř 92 procent. Asi třetina žen kojí šest měsíců a déle. ČR je v počtu matek, které při odchodu z porodnice kojí, na jednom z předních míst v Evropě. Více kojících žen je jen ve skandinávských zemích.

    Jitka Klejnová - ČTK

Reklama

Komentáře

Reklama