Zpráva o stavu

Doktorka.cz nabíhá na nový systém. Prosím omluvte dočasnou zhoršenou dostupnost služeb. Děkujeme!

Rady a doporučení k bezmasé stravě dětí

Když dítě nejí maso krátkou dobu, rozhodně nestrádá. Pokud nejí maso vůbec, je vhodné látky v mase obsažené nahradit jinými potravinami.

-     Kombinace obilovin a luštěnin, obilovin a pohanky, obilovin a mléčných výrobků nebo brambor a vajec poskytuje i bez masa kvalitní bílkovinu. Důležitá je tedy vhodná kombinace potravin. Například pohanka je zdrojem mnoha minerálních látek včetně železa a vápníku.
-     Při vyloučení masa z jídelníčku je nezbytné nahradit železo jinými potravinami, které jsou na něj bohaté. Organizmus ve snaze získat železo zvýší jeho vstřebávání z potravy.
-    Jaké potraviny jsou tedy na železo bohaté? Z obilovin jsou to žito, jáhly, oves, pšeničné klíčky, zelené zrno žitovce. Ze zeleniny broko­lice, zelí, černý kořen, fenykl, zelenina se zelenými listy. Z luštěnin hrách, sója. Např. mák obsahuje mnohonásobně více železa než maso a víc vápníku než mléko. Pro správné vstřebávání železa je nutný dostatek vitamínu C, jehož nejlepším zdrojem je čerstvé ovoce a samozřejmě i zelenina. Malé množství rybího masa nebo vitamínu C přidané k jídlu několikanásobně zlepší vstřebávání železa z rostlinné potravy. Vhodné je k vařenému jídlu podávat syrovou zeleninu například ve formě zeleninového salátu nebo jako přílohu.

-   Existuje několik faktorů výrazně snižujících vstřebávání železa. Patří sem kyselina fytinová (dokáže však vázat na sebe i látky, které jsou pro organizmus škodlivé), kyselina šťavelová (rebarbora, špe­nát, mangold, šťovík - při spárování zeleniny bohaté na kyselinu šťavelovou kyselina přejde do vývaru, který dále pro vaření nepo­užíváme), želatina z mořských řas, která se přidává do některých pudingů a jogurtů, tvarohových dezertů a zmrzliny. Káva a čaj (i ledový čaj) také omezují schopnost vstřebáváníželeza, zejména když se pijí k jídlu nebo těsně po jídle. Mléčná a zeleninová jídla by měla být podávána odděleně, protože vápník brání vstřebání železa. Zvýšený příjem bílkovin zase ztěžuje využití vápníku.
-   Potraviny mají různý vliv na dětský organizmus, vždy záleží na množství a způsobu přípravy. Řešením je rozmanitá strava nejen během dne, ale přizpůsobená rozmanitosti nabídky v průběhu celého roku, organizmus si sám z rozmanité stravy doplní potřeb­né enzymy, minerály i vitamíny.
-   Velké množství vlákniny může batoleti vadit. Batolecí a kojenecký žaludek má omezenou kapacitu a velká nálož vlákniny může vést k bolestem břicha a k průjmu.
-   Vegetariánská dieta neomezuje zdravý vývoj dítěte, pokud obsa­huje určité množství živočišné bílkoviny. Přísné odmítání živočišné bílkoviny (veganství) je zvláště u rodičů, kteří nejsou dostatečně vzděláni v problematice výživy, pro růst a vývoj dítěte nebez­pečné.
Zdroj: Martin Gregora - Kuchařka pro rodiče malých dětí, Grada

Komentáře (2)

  • Obrázek uživatele jan-blazej
    jan-blazej (anonym)

    Re: Rady a doporučení k bezmasé stravě dětí. LIdé, kteří se rozhodli býti čistí v hmotném, nebo i jemnohmotném těle, odmítají často i vajíčka. To je v pořádku, pokud se tak rozhodli, ale dětem v růstu konzumace vajec v rozumné míře prospívá. Ona totiž žádná matka nemá tolik času, aby se mohla plně věnovat vegetariánské stravě rodiny v kompletním rozsahu. To je má zkušenost potvrzená i jinými. Když taková strava zchudne rozsahem obsahu i chutí (mnohé ženy se prostě nenaučí správně kořenit), není to ono ani pro chlapa, ale hlavně ani pro dítě. Nemluvě o situaci, kdy se každý živí individuálně stylem "co lednice dá". Vajíčka by měla být součástí stravy dítěte až do ukončení doby růstu (asi do 18 let), samozřejmě v přiměřeném množství, stačí kolem 5ks týdně.

    Dub 01, 2011
  • Obrázek uživatele Dáša
    Dáša (anonym)

    5 ks vajec týdně je podle mě moc, stačí i míň- někdy čím míň tím líp, jakože menší množství je mnohem lepší než velké množství nebo žádné množství :) no ale souhlasím s vámi v tom, že čistě rostlinná strava umí být prospěšná ale málokdo má čas nebo trpělivost ji dotáhnout k její dokonalosti. i tak mi ale přijde že vegetariáni mají bohatší jídelníček než většina masožroutů. taky jsem toho názoru že živočišné bílkoviny jsou prospěšné ale jen ve velice omezeném množství. Ať zdraví slouží :)

    Kvě 25, 2011

Přidat komentář

Reklama

Reklama