Při potížích s početím může pomoci i změna jídelníčku

Problémy s početím trápí v dnešní době stále větší počet párů, které následně hledají řešení u nejrůznějších odborníků. Při závažnějších obtížích je na místě svěřit se do péče lékařů, u řady méně závažných ale často může pomoci i obyčejná změna životního stylu a stravy. Ta se přitom v případě mužů a žen mírně liší.

U mužů patří v souvislosti s početím mezi nejvýznamnější minerály zinek. Nedostatečné množství tohoto minerálu způsobuje nízkou hladinu testosteronu a snižuje se celkový počet spermií,prozrazuje vedoucí nutriční terapeutka Nemocnice AGEL Ostrava-Vítkovice Olga Plačková. Zinek přitom najdeme v hovězím a vepřovém mase, játrech, vaječném žloutku, dýňových a slunečnicových semínkách, mléku, luštěninách či listové zelenině. Na kvalitu spermií má pak podle nutriční terapeutky největší vliv vitamin C, který je bohatě obsažen především v rakytníku, šípku, černém rybízu, citrónu, jahodách, medvědím česneku a paprice.

V případě žen je naopak stěžejní dostatek železa, které ovlivňuje usazování i vývoj plodu. Železo lze najít v mase, rybách, čočce, hrachu či mandlích. Stejně důležité jsou pak i vitaminy A, D, E a komplex vitamínů B, které podporují reprodukční funkci, a také kyselina listová, která podporuje krvetvorbu a vznik nukleových kyselin.

„Kyselina listová pomáhá dělení buněk, podporuje nervovou soustavu plodu a snižuje riziko vrozených vývojových vad u plodu. Při jejím nedostatku se uvádí i zvýšené riziko potratů a může se podílet na vzniku neplodnosti, vysvětluje Olga Plačková s tím, že kyselinu listovou lez získat z banánu, pomeranče, listové zeleniny, brokolice, papriky i celozrnných a mléčných výrobků.

U žen i mužů pak nutriční terapeutka doporučuje omezení kouření, konzumace energetických nápojů, alkoholu a omamných látek. U stravy je pak důležitá pravidelnost, pestrost a vyváženost.

Vliv má i způsob konzumace stravy a dostatečná pohybová aktivita. V dnešní době jsou mladé ženy i muži vystavováni mnoha rizikovým faktorům, které se mohou negativně podílet na možnosti početí. Spadá zde vysoký krevní tlak, obezita, zvýšená hladina cholesterolu, stres, kouření, časté a nadměrné užívání alkoholu či jiných psychotropních a omamných látek, nedostatek kvalitního spánku, excesy ve stravování a mnohé další. Vhodná skladba makro i mikro nutrientů naopak snižuje oxidační stres organismu a zvyšuje tím kvalitu a schopnost dělení buněk, uzavírá Olga Plačková s tím, že v nutriční poradně Nemocnice AGEL Ostrava-Vítkovice evidují větší zájem o řešení stravování v souvislosti s početím ze strany žen. U nich se terapeutky při konzultaci snaží nejčastěji o redukci váhy, doplnění chybějících vitaminů a minerálů i navození optimálního příjmu bílkovin, sacharidů i tuků. Za důležitou součást péče pak považují terapeutky i podporu psychiky, která hraje velkou roli při optimalizaci váhy, ale i úspěšném početí.

MK

Příjde vám tento článek zajímavý? Pošlete ho dál!
Diskuze ke článku
Přidat komentář
Zařazení na fórum: 

Komentáře (2)

  • Obrázek uživatele Eduard Boháč
    Eduard Boháč (anonym)

    Co mám několikaletou zkušenost je dobré spát i pracovat mimo působení zemního záření, tzv. geopatogenních zón.

    Čer 18, 2021
  • Obrázek uživatele děda75
    děda75

    KONEČNĚ začínají k veřejnosti prosakovat dobré rady. ( Ale nic nového, jsou obsaženy například v knihách z USA z doby před osmdesáti lety, kdy se dnešní Farmaceutická lobby teprve rodila, a ještě nestačila ovládnout a zdegenerovat výchovu lékařů.) Ještě tomu chybí kvantitatiní údaje. Kolik kterých nutrientů představuje minimální léčebnou dávku, jak dlouho se musí tyto dávky podávat aby bylo možno očekávat zlepšení, které nutrienty dnes již není možno získat v množství léčebné dávky z přirozené potravy, jakým způsobem a v jakých kombinacích s dalšími je třeba ty doplňkové brát aby byly tělem zužitkovány, atd.atd. Ale tady to už začíná být "vědou", kdysi se rozvíjející, pak oficiální západní medicínou záměrně opomíjenou. Výborný článek, paní Plačkové díky!

    Čer 18, 2021

Přidat komentář

Reklama

Reklama