Pozor na jednostranné přetěžování svalů u sportujících dětí

Věnují se vaše děti aktivně jednomu sportu a trénují často i několikrát týdně? Měli byste dbát na to, aby nebyly při tréningu jednostranně přetěžované. Dětem hrozí špatné držení těla.

Jednostranný trénink způsobuje dětem svalovou disbalanci
Problémy s pohybovým aparátem u dětí mohou pramenit z přetěžování, například během sportovního tréningu, kdy je jednostranně zatěžována pouze určitá část těla. „Jednostranný trénink je pro děti nevhodný, vznikají při něm svalové disbalance a špatné pohybové stereotypy. Zjednodušeně řečeno, svaly jsou ve vzájemné nerovnováze, některé z nich mohou být oslabené a jiné naopak přetížené. Výsledkem je, že jsou pak nerovnoměrně zatěžovány klouby a páteř,“ upozorňuje primářka a ředitelka Rehabilitačního ústavu Brandýs nad Orlicí Michaela Tomanová.

Jak svalovou disbalanci u dětí řešit
V případě, že již u dítěte svalová nerovnováha vznikla, například i v souvislosti s vývojovými změnami, je podle primářky pokračování v jednostranném tréningu velmi nebezpečné. „Mnohem vhodnější je problémy s pohybovým ústrojím řešit pomocí odborné rehabilitace. Nabízí se například cvičení pomocí speciální metody INFINITY, která je díky jednoduchosti a možnosti variací vhodná i pro děti. Cvičení probíhá nejdříve jako nácvik s fyzioterapeutem a po zvládnutí metody je možné ji aktivně cvičit doma.“

Rehabilitace dětských úrazů
Čas od času si bohužel děti přivodí během sportovních aktivit úraz. „Například v případě vyvrtnutého kotníku, kdy dochází k lehkému poškození vazivových tkání i otoku, je možná speciální rehabilitace již v počáteční fázi úrazu. U větších poškození vazivových a kostních tkání je většinou nejdříve nutný klid 4 - 6 týdnů, než může dětský pacient začít naplno rehabilitovat. Vhodnost terapie a rehabilitace by měl vždy posoudit odborný lékař,“ říká primářka Rehabilitačního ústavu Brandýs nad Orlicí.

Cvičení v představě či mikropohybu
S novou rehabilitační metodou INFINITY mohou děti po úraze rehabilitovat prakticky ihned. Umožňuje totiž cvičení v představě či v mikropohybu, což je pohyb v milimetrech. „Cvičení v představě pomáhá udržovat svalový tonus a pohybový program, na který bylo tělo zvyklé. Cvičení v „mikropohybu“ navíc stabilizuje a lépe hojí například i vyvrtnutý kotník,“ uzavírá lékařka Michaela Tomanová, která je zároveň autorkou metody INFINITY.

Přidat komentář

Reklama

Reklama