Potraviny nevhodné pro malé děti

Přibližně mezi 5. a 7. měsícem života začnou rodiče dítě přikrmovat první lžící kaše. Výživa dítěte se tím enormně rozšíří. Již nedostává potřebné živiny pouze z mateřského mléka. Ale ne všechny potraviny jsou pro děti v tomto věku vhodné. Následující potraviny byste měli raději z jídelníčku dítěte do jednoho roka vynechat.

Živočišné potraviny, které byste neměli dávat svému dítěti

Kravské mléko: Pravděpodobnost vzniku alergie je u kravského mléka vysoká. Kromě toho složení kravského mléka pro děti není vhodné, protože obsahuje příliš málo jodu a železa a hodně bílkovin. Výzkumný ústav dětské výživy v Dortmundu (FKE) radí počkat až do konce prvního roku s nabídkou kravského konzumního mléka. Totéž platí pro mléčné výrobky, jako je jogurt.

Tvaroh a kyselé mléko: Tyto produkty mají vysoký obsah bílkovin, což představuje zátěž pro nezralé ledviny vašeho dítěte a mohou způsobit trvalé poškození.

Syrové mléčné výrobky: výrobky ze syrového mléka, jako jsou sýry, ať už od krav, koz nebo jiných zvířat, jsou nevhodné pro děti vzhledem k tomu, že nepasterizované mléko a mléčné výrobky představují zvýšené riziko salmonelozy.

Syrové vejce: Dokonce ani potraviny ze syrových vajec ,jako je tiramisu nebo majonéza,  by neměly být v nabídce  pro dítě. Opět je zde zvýšené riziko nákazy salmonelou. Natvrdo uvařená vejce jako vedlejší součást doplňkových potravin nebo míchaná vejce jsou obecně bezpečná.

Klobásy: Obsahují velké množství tuku, solí, dusitčnanů a dalšího koření. Pro doplnění masa proto doporučuje FKE raději libové hovězí, vepřové, drůbeží nebo jehněčí.

Ryby: Měli byste se vyvarovat velkých mořských ryb, jako je tuňák nebo mečoun obecný, protože mohou být kontaminovány rtutí. Také syrové ryby, jako je sushi, jsou vzhledem k vyššímu riziku salmonely nevhodné pro děti. Jinak ryby jsou velmi zdravé i pro děti, protože obsahují velké množství cenných mastných kyselin a esenciálních živin, jako jsou bílkoviny, jód, selen.  Zejména ryby s vysokým obsahem tuku jako  např. losos, pstruh a tresky jsou vhodné jednou týdně.

Med: Vzhledem k tomu, že je přírodní, neošetřený produkt s medem může obsahovat zvláštní bakterie Clostridium botulinum. To může ve vzácných případech vést v nezralém trávicím traktu dětí k bakteriální otravé, tzv. kojeneckému botulismu.

Rostlinné potraviny, které byste neměli dát svému dítěti

Luštěniny a nadýmavá zelenina: Střeva a trávicí systém vašeho dítěte jsou stále velmi citlivé a ne zcela vyvinuté. Proto byste se v příkrmech měli vyvarovat silně nadýmajících potravin. Luštěniny, jako jsou čočka a fazole,  nadýmavou zeleninu jako zelí, cibule a pórek, by mělo také dostat vaše dítě až po prvním roce života.

Kyselé ovoce a zelenina: příliš mnoho kyseliny ve stravě způsobuje u  mnoha dětí bolest v dolní části břicha. Velmi kyselé ovoce a zeleniny, jako jsou pomeranče, kiwi a rajčata nedělají dětem dobře.

Ořechy: Doporučení, že děti obecně nemají jíst v prvních letech života ořechy, protože  mají vysoký alergenní potenciál, je již zastaralé. Naopak brzký kontakt s různými potravinami vede k posílení imunitního systému. Výjimkou jsou většinou děti, které mají zvýšené riziko alergií. U nich buďte raději opatrní a konzultujte konzumaci ořechů s dětským lékařem. Avšak celé lískové oříšky nejsou v žádném případě žádoucí v ústech dítěte, protože by se jimi mohlo dítě snadno udusit.

Salát: Také hlávkového salátu je lepší se vzdát, dokud vaše dítě nemá dostatek zubů, které mohou dostatečně žvýkat listy salátu. Pokud jí dítě velké kusy, může to snadno vést k dušení. Dobrou alternativou k salátu je v prvním roce okurka.

Koření a pochutiny, které by němělo dítě v prvním roce konzumovat
Potraviny s vysokým obsahem cukru: Cukr je jednou z potravin, které nejvíce každé dítě miluje, protože je již zvyklé na tento druh chuti z nasládlého mateřského nebo kojeneckého mléka. Nicméně, měli byste si být jisti, že vaše dítě jí málo sladkých potravin jako je čokoláda, nealkoholické nápoje, ale i neředěné džusy. Vzhledem k tomu, že cukr podporuje nejen riziko vzniku zubního kazu, ale ke snížení hladiny cukru v těle jsou spotřebovány vitamíny B, které  tělo potřebuje pro zdravý vývoj srdce, svalů a nervů.

Ovoce: Opět obsahuje hodně cukru. I když se jedná o relativně zdravý ovocný cukr. Přesto je lepší vybírat odrůdy s nízkým obsahem cukru, jako jsou jahody.

Umělá sladidla: Cukr nahrazen umělým sladidlem jako je cyklamát nebo sacharin? Ne v dětské výživě! Náhradní sladidla mohou rychle vyvolat závislost. Jak se vaše dítě malé a lehké ve srovnání s dospělými, může rychle překročit limity při požití malého množství umělých sladidel.

Sůl: Nadměrná konzumace soli rychle ovlivňuje ledviny dítěte. Za druhé dítě bez použití soli se lépe naučí poznat přírodní chuť nové potraviny. Malé množství soli do vařící vody, těstovin nebo brambor, obvykle pokrývá potřeby vašeho dítěte.

Přísady: Pro malé děti jsou přírodní příchutě dost vzrušující a není potřeba používat nadměrně koření, zejména ne ostré koření jako chilli, které může malému dítěti podráždit trávicí trakt.

Máte-li pocit, že vaše dítě reaguje na nějakou potravinu s intolerancí, měli byste se poradit s lékařem.

Zdroj: http://www.netmoms.de

Příjde vám tento článek zajímavý? Pošlete ho dál!
Diskuze ke článku
Přidat komentář

Komentáře (1)

  • Obrázek uživatele ?
    ? (anonym)

    Možno jako alternatívu vypolstrovanou cimru pro toho kdo si zaplatí nadstadart!

    Dub 12, 2015

Přidat komentář

Reklama

Reklama