Potraviny, kterým byste se měla v těhotenství vyhnout

Pro většinu žen je devět měsíců těhotenství nejdůležitějším obdobím v životě. Jak se stravovat, abyste předešla případným komplikacím?

 

Čemu byste se raději měla vyhnout?

Játra

Přesněji řečeno příliš jater. V omezeném množství jsou totiž pro nastávající maminky prospěšná díky vysokému obsahu vitamínu A. A ze stejného důvodu je také nutné si jejich konzumaci hlídat. Nadměrný příjem vitamínu A v těhotenství může vést k rozvojovým vadám dítěte. Nejvhodnější je proto doplňovat vitamín A ve formě betakaroténu, který v těhotenství neškodí, protože ho tělo zpracuje jen tolik, kolik zrovna potřebuje. A to platí dvojnásob, pokud se rozhodnete pro doplňky stravy – hledejte ty s betakaroténem.

Čerstvý zázvor

Čerstvý zázvor je zrádný a jeho konzumace se v těhotenství nedoporučuje, protože je velmi těžké odhadnout bezpečné množství. Pokud ho sníte příliš, může způsobit zvýšené krvácení. Na druhou stranu má zázvor blahodárné účinky na těhotenské nevolnosti a podporuje tvorbu mléka. Řešením je užívat zázvor v sušené podobě a striktně dodržovat maximální doporučenou denní dávku 1 gram

Syrové maso

Při konzumaci syrového či nedostatečně upraveného masa v těhotenství hrozí riziko nakažení se listeriózou, salmonelózou či jinými bakteriálními infekcemi. Ty mohou být pro zdravého člověka neškodné a onemocnění si nemusí vůbec všimnout. U těhotných žen může nákaza naopak vyvolat předčasný porod, potrat nebo úmrtí miminka krátce po porodu. 

Kofeinové nápoje

Pokud se v těhotenství kvůli kofeinu vyhýbáte kávě, neměla byste to přehánět ani s kolovými nápoji či černými čaji. S postupujícím těhotenstvím už tělo nezvládá kofein odbourávat a ten tak v krvi koluje i mnoho hodin. Negativní vliv přiměřeného množství kofeinu na vývoj plodu není dokázaný, ale do jeho oběhu se skrz placentu dostává a má něj stejné účinky jako na matku – zrychlení tepové frekvence. Při těhotenství tedy není nutné hned přejít na kofeinovou abstinenci, důležité je si pohlídat hlavně množství

Ryby 

Pozor dávejte hlavně na ryby, které obsahují velké množství rtuti. Epidemiologické studie naznačují, že existuje spojení mezi zvýšeným příjmem rtuti v potravě matky a narušeným vývojem nervového systému dítěte. V těhotenství se vyhněte konzumaci žraloka, mečouna, tuňáka, candáta či makrely. 

Alkohol

Budete asi překvapená, ale alkohol a těhotenství mohou jít dohromady. Jen se to nesmí přehánět. Mnoho dětí není plánovaných, a tak ženy často pijí, aniž by o těhotenství věděly. V prvním trimestru je ale výsledek víceméně jednoznačný – plod buď přežije, nebo to vzdá. Během druhého a třetího trimestru se vyvíjejí jednotlivé soustavy, větší množství alkoholu tak může mít negativní účinek jen na konkrétní orgány. Dítěti trvá i dvakrát déle alkohol zpracovat, je tedy nutné si hlídat hlavně množství a četnost. Sklenička vína jednou za čas by neměla ublížit. 

„Samozřejmě není nutné, aby se ženy po ukončení prvního trimestru striktně vyhýbaly alkoholu a kofeinu. Sklenka piva či vína a 2 šálky kávy denně si může dopřát každá těhotná žena,“ říká  MUDr. Radka Gregorová, gynekoložka z Lékařského Domu na Praze 7.

Nezralá papája

Mezi kontraindikace lahodné papáji patří těhotenství. Tento zdánlivý nesmysl má své opodstatnění ve vysokém obsahu latexu v nezralých plodech tohoto exotického ovoce. Obsažený latex vyvolává kontrakce dělohy, což může vést ke spontánnímu potratu. Protože se papája, stejně jako další cizokrajné druhy ovoce, sklízí nezralá, aby dlouhou cestu přečkala, bude lepší si ji po dobu těhotenství odpustit než riskovat.

Mezi obecná doporučení pro těhotné patří vyhýbat se alkoholu, kofeinu, nedostatečně tepelně upraveným potravinám a potravinám obsahující plísně. S opatrností by měly ženy pít bylinné čaje. Některé byliny totiž mohou podpořit děložní kontrakce a krvácení či nepříznivě působit na plod,“ dodává doktorka Gregorová.

Co naopak v těhotenství prospívá?

Zaměřte se zejména na dostatečný příjem vitamínu D3, jódu a omega-3 mastných kyselin, které podporují imunitu, normální růst a vývoj dítěte. Najdeme je například ve lněných či chia semínkách nebo v lososu. Kyselina listová zase působí preventivně na rozvoj vrozených vývojových vad nervové trubice.

Novodobým trendem je užívání laktobacilů v těhotenství, k čemuž přispělo i doporučení světové alergologické organizace. Laktobacily v těhotenství totiž u dítěte snižují riziko rozvoje atopického ekzému. Ne všechny laktobacily však tohle dokážou. Při jejich výběru se zaměřte hlavně na správný druh a kmen, který zajistí tento efekt.

„Studiemi bylo prokázáno, že užívání L. rhmamnosus HN001 v období  těhotenství a kojení snižuje riziko rozvoje atopického ekzému až o 44 %. Proto je doporučeno užívání probiotik zejména těhotným a kojícím ženám, které mají vysoké riziko rozvoje atopického ekzému u dítěte a také dětem s vysokým rizikem rozvoje tohoto onemocnění,“ říká MUDr. Radka Gregorová a dodává:

„V těhotenství by měla žena dbát na dostatečný příjem kyseliny listové, ideálně ještě před otěhotněním a zejména v prvních třech měsících těhotenství. Dále je důležité dbát na dostatečný příjem hořčíků, železa, vitamínu D a omega3 nenasycených mastných kyselin. Omega-3 mastné kyseliny jsou nezbytné pro správný vývoj mozku a zraku miminka.

Pokud se obáváte, že nezvládnete dostatečně pokrýt příjem všech potřebných mikroživin, nebojte se poohlédnout po komplexním multivitaminu pro těhotné.

Autor: MK

 



 

Příjde vám tento článek zajímavý? Pošlete ho dál!
Diskuze ke článku
Přidat komentář
Zařazení na fórum: 

Přidat komentář

Reklama

Reklama