Plánujete miminko?-Nejprve začněte připravovat samu sebe.

Těhotenské vitaminy jsou již běžnou součástí denního režimu mnoha těhotných. Pokud ale ženy začnou brát speciální doplňky stravy pro těhotné a kojící až poté, co se na těhotenském testu ukáže pozitivní výsledek, je už téměř pozdě. Správné vitaminy a minerální látky nejen že mohou pozitivně ovlivnit reprodukci, ale také připraví tělo ženy na zvýšené potřeby jak její, tak miminka.

„Speciálním doplňkům stravy určeným pro období související s těhotenstvím se běžně říká vitaminy pro těhotné, někdo ještě dodá pro kojící. To je ale matoucí. Tento speciální doplněk stravy by totiž měly ženy začít užívat současně s  rozhodnutím otěhotnět. Ideálně by měl být součástí každodenního příjmu živin minimálně měsíc před početím. Vysadit by ho pak měly až po dokončení kojení,“ vysvětluje MUDr. Luboš Vlček z centra asistované reprodukce Gynem. Pro vývoj miminka jsou klíčové první tři měsíce těhotenství, přičemž třetinu z tohoto období bývá těhotenství neprokázáno.

„Je všeobecně známo, že těhotenství s sebou přináší vyšší potřeby na výživu. To ale neznamená, že by těhotné měly jíst za dva, nebo že mají sáhnout po multivitaminech. Důležité je uvědomit si, že zvláštní nároky jsou na tělo kladeny jen v některých oblastech,“ pokračuje MUDr. Luboš Vlček. Při plánování miminka jsou nejdůležitější kyselina listová a vitamin D. Zatímco vitamin D má pozitivní vliv na podporu reprodukce, kyselina listová slouží jako prevence pro vznik závažných postižení dítěte (např. rozštěpy páteře). Zapomínat by ženy neměly ani na jód, nenasycené mastné kyseliny a vitamin E, který tyto kyseliny chrání před volnými radikály. Jen kyselina listová tedy nestačí...

V posledních letech je patrný návrat k přírodním směrům a snaha omezit příjem toho, co tělo nepotřebuje. Stejně jako běžné multivitaminy mohou tělo ženy zatěžovat i některé přípravky pro těhotné. Ty totiž mohou obsahovat vitaminy a minerální látky ve vysokých dávkách nebo obsahují i to, co žena tělu dodá přirozeně pestrou a vyváženou stravou. Příkladem může být např. vápník, o kterém je známo, že je v těhotenství velmi důležitý. Ve formě doplňků stravy je ale vhodný pouze u žen s vysokým rizikem hypertenze v těhotenství nebo s nízkým příjmem vápníku ve stravě. Pro ostatní je vhodnější příjem vitaminu D3, který zajistí vstřebávání vápníku z přirozených zdrojů (např. mléčných zakysaných výrobků, brokolice, ořechů a semínek).

Příjde vám tento článek zajímavý? Pošlete ho dál!
Diskuze ke článku
Přidat komentář

Přidat komentář

Reklama

Reklama