Jak nevychovat otesánky

V současné době  trpí nadváhou každé 4. dítě,  obezitou každé 7. a monstrózní obezitou 4 děti ze sta. Zatímco při nízké váze rodiče, lékaři, či případně učitelé zbystří a začínají řešit, zda náhodou jejich dítě netrpí anorexií, či jiným vážným onemocněním, obezita je společností tolerována a vnímána maximálně jako neestetická vada na kráse. Chyba. Obezita je jen pomyslným vrcholem ledovce a pro zdraví dítěte může mít v budoucnu vážné následky. Jaké tři prohřešky dělají rodiče na svých dětech?

Zanedbaný start
Vědecké studie za posledních pár let přinášejí překvapivé informace o úloze vitamínu D. Zajímavý je například pravděpodobný podíl vitamínu D na tzv. fetálním programování. Tím se rozumí budoucí nastavení fungování orgánů miminka. Chybějící „déčko“ v těhotenství může mít přímou souvislost třeba s astmatem, alergickými obtížemi, imunitními onemocněními nebo právě obezitou. „Vitamin D ovlivňuje vstup vápníku do tukových buněk, přičemž vápník je významným aktivátorem lipogenních enzymů, které ukládají tuk,“ říká pediatr MUDr. Božena Kalvachová, CSc. z Endokrinologického ústavu v Praze. Zjednodušeně řečeno vitamín D zmírňuje ukládání tuku. Nezapomeňme přitom, že nastávající matka je jediným zdrojem tohoto vitamínu pro miminko. Zajistit potřebné zásobení vitamínem D zejména v jarních a zimních (u těhotných žen 800 IU - 1 000 IU) není z mnoha důvodů snadné. Proto se využívají i speciální doplňky stravy pro těhotné, které kombinují optimální množství a poměr nezbytných látek.

Špatné návyky
Základům nutriční výživy, ale i sociálním vzorcům chování se dítě učí především v rodině. Přičemž si je osvojuje pozorováním jednotlivých členů rodiny a jejich kopírováním. Vytváří si je hned z kraje života a přenáší do dospělosti. Z vlastní zkušenosti každý z nás ví, jak obtížné je pak zažité návyky měnit, nebo si je obhájit při partnerské konfrontaci, kdy každý z účastník byl vychován odlišně. Je proto potřeba jít vzorem svým dětem, ať už se budeme bavit o stravovacích návycích, způsobu stolování, pohybové aktivitě, ale i hodnotovém systému. Základním předpokladem pro pozitivní vztah k nutričně přínosným jídlům je pestrost a zároveň absence zneužívání jídla z jiného než stravovacího důvodu.V mnoha případech využívají rodiče jídlo jako odměnu, nebo naopak trest. Pro dítě je trestem nejen jídlo, které mu nechutná, ale i fakt, že nemá hlad nebo chuť na danou potravinu. Protipólem je pak jídlo zneužívané jako odměna. Tato forma prémie v podobě sladkostí různého druhu je nevhodná. Po stránce nutriční jsou to živiny chudé a příliš energeticky bohaté. Právě tyto potraviny jsou častou příčinou nadváhy,“ doplňuje MUDr. Kalvachová. Neopomíjejte také vymezený čas a stereotypnost společného stravování. Budete mít tak přehled o množství, pravidelnosti a skladbě jídelníčku vašeho dítěte.

Málo pohybu
Věděli jste, že televize a počítač patří mezi nejsilnější médium, u kterého současné děti tráví průměrně dvě až tři hodiny denně? Možná vás překvapí, že navíc televizní sdělení, případně vzorové chování oblíbeného youtubera, má okamžitý vliv na krátkodobé stravovací a sociální preference vašeho dítěte. O důvod víc, dbát na jiné vyžití a koncepci volného času vaší ratolesti. „U dítěte školního věku se nároky na pohybovou aktivitu zvyšují, což je trochu v rozporu se skutečností, že s nástupem školního docházky dochází k jeho omezení. V mladším školním věku dochází k řadě fyziologických změn jako změna typu postavy, postupné prodlužování končetin, které rostou rychleji než trup a začíná přibývat také podkožní tuková vrstva. Postupně dochází mezi 6. až 10. rokem věku dítěte z pohledu fyziologického i k nárůstu vytrvalosti,“ uzavírá pediatr MUDr. Božena Kalvachová. Je proto vhodné volit sportovní aktivity jako fotbal, plavání, cyklistika, nebo tanec, kde je kladen důraz na výdej energie a vytrvalost. V tomto věkovém údobí by měl čas věnovaný pohybové aktivitě odpovídat stejnému času strávenému ve škole, tj. 5 hodin. U dospívajících by měla pohybová aktivita tvořit minimálně hodinu denně. Velmi důležité je, aby si dítě vytvořilo k pohybu kladný vztah a stalo se přirozenou součástí životního stylu. Naštěstí v dnešní době je nabídka pohybových aktivit natolik pestrá, že by neměl být problém najít tu nejvhodnější.

Příjde vám tento článek zajímavý? Pošlete ho dál!
Diskuze ke článku
Přidat komentář
Související články: 

Přidat komentář

Reklama

Reklama