
Je nutné, aby učitelé (ale i lékaři- -pediatři) byli schopni odhalit problém u dítěte, u kterého diagnostika z různých důvodů neproběhla, a mohli tak napomoci dítě předat do péče specializovanému pracovišti. Po této stránce jsou však ve vzdělávání pedagogů všech stupňů škol velké rezervy.
Každý učitel by měl být s touto problematikou podrobně seznámen, je totiž vysoce pravděpodobné, že se během výkonu své profese s dítětem s PAS setká. Existující škály se používají u dětí v prvních letech školní docházky, neboť v té době se začínají nejvýrazněji projevovat neobvyklé vzorce chování a nápadné vlastnosti (např. Australskou škálu AS najdeme v publikaci Aspergerův syndrom: porucha sociálních vztahů a komunikace od T. Attwooda). Pro účely této publikace jsme zvolili kritéria, která lze používat i v pozdějším věku (12 let a více), tedy v době, kdy dítě přichází na víceleté gymnázium nebo na druhý stupeň základní školy:
- Student se vyhýbá kontaktu s vrstevníky, zvláště při spontánních příležitostech (přestávky, volné hodiny apod.), kdy se to od něj očekává.
- Působí, jako by si neuvědomoval pravidla společenského chování nebo je vědomě porušoval, zvláště nevhodnými (netaktními) poznámkami, které mohou ostatním ubližovat. (Nutno podotknout, že tyto poznámky mohou být i velmi trefné a pravdivé.)
- Projevuje se u něj chování nepřiměřené kontextu situace (nepřizpůsobivost změnám kontextu).
- Má nedostatek empatie - působí chladně, vypočítavě, navíc to vůbec neskrývá.
- Vypadá, jako by očekával, že druzí znají jeho myšlenky a mají povědomí o jeho názorech a představách.
- Objevuje se u něj výrazný neklid v situacích, kdy se něco neočekávaně změní nebo pokazí, těžko zvládá adaptaci na nové prostředí a situace.
- Vyjadřuje své pocity v nesprávném kontextu, nedostatečně přesně.
- Neodlišuje intenzitu pocitů, které projevují druzí lidé (má jakoby jinak nastavenou intenzitu projevovaných emocí).
- Nemá zájem o kolektivní sporty nebo v nich selhává.
- Je lhostejný vůči tlaku vrstevníků, nenechá se strhnout módními trendy, má své specifické zájmy.
- Má neobvyklý tón hlasu a způsob mluvy.
- Nechápe metafory.
- Vystupuje tak, jako by ho nezajímal názor druhých (druzí ho zajímají jako nositelé informací, nikoli názorů a postojů).
- Má problém s očním kontaktem.
- Při slovním projevu je přehnaně důsledný.
- Má potíže s plynulostí rozhovoru, převádí řeč pouze na to, co chce, tedy na oblasti svého zájmu.
- Čte výhradně za účelem získávat nové informace, ale o beletrii nejeví zájem.
- Při interpretaci textu ulpívá na nedůležitých detailech a podstata mu uniká.
- Má výjimečně dobrou paměť na události a fakta.
- Chybí mu představivost.
- Často bývá pohlcen nějakou zájmovou oblastí (většinou neobvyklou).
- Má své rituály, na nichž neústupně trvá.
- Koordinace pohybů je oslabená, např. nedokáže chytit míč.
- Má netypické pohyby, jeho chůze a běh jsou nápadné.
- Když je rozrušený nebo prožívá úzkost, začne dělat neobvyklé pohyby.
- Výrazy jeho tváře bývají zvláštní, nezvyklé.
- Na nějaké zvuky či světlo reaguje nepřiměřeně.
- Je méně citlivý na teplotu, bolest.
Pokud u dítěte zaznamenáme většinu z těchto charakteristik, ještě to nemusí znamenat, že má AS; jeho diagnózu stanoví odborné vyšetření. Pro samotné diagnostické vyšetření jsou nezbytné informace nejen od rodičů, ale i od učitelů a lékařů -pediatrů. Aby psycholog dítě lépe poznal, pomůže mu i návštěva ve škole či v zájmové skupině dítěte. Odborná literatura popisuje vhodné diagnostické nástroje , které je možné použít ve školním prostředí a které pedagogovi pomohou zjistit, zda by měl dítě doporučit k vyšetření u specialisty; jsou to A. S. A. S. (The Australian Scale for Asperger's syndrome - Australská škála Aspergerova syndromu; Attwood, 1995), AQ test (Kvocient autistického spektra; Baron -Cohen, 2001) a DACH (Dětské autistické chování; Thorová, 2003). Bližší informace o těchto diagnostických nástrojích nalezneme v publikaci K. Thorové Poruchy autistického spektra (diagnostice se podrobněji věnuje třetí kapitola „Psychologické služby“).
Ukázka z knihy Žáci s poruchou autistického spektra v běžné škole - Možnosti integrace na ZŠ a SŠ (Portál 2010)
Komentáře (1)
- odpovědět
Lis 03, 2010Přidat komentář