Zdravou školní svačinou proti dětské nadváze

6.9.2012 00:01
Rodina a děti

Pestrá a zdravá svačina by měla být součástí dětského jídelníčku dvakrát denně. První z nich navazuje na snídani, kterou by však nikdy neměla nahrazovat, a tvoří 10 ? 15 % denního příjmu energie. Druhá pak energeticky pokrývá odpolední sportovní aktivity dítěte a představuje zhruba 10 % denního příjmu energie.

Zejména s nástupem dětí do školy se u nich frekvence svačení snižuje, či jsou konzumovány potraviny nevhodné. To však s sebou nese riziko rozvoje obezity či nadváhy již u dětí mladšího školního věku, která trápí již 20 % z nich.[1]

Dětské svačiny by měly především být zdravé a energeticky vyvážené. „Dětskému organismu totiž na jednu stranu umožňují doplnit energii, na druhou však také podporují jeho pozornost a mají kladný vliv na učení,“ vysvětluje pediatrička MUDr. Dana Nedělková a dodává: „Snížená konzumace svačin je často způsobena špatným načasováním aktivit. Během dopoledních přestávek děti často upřednostňují hru se spolužáky, musí stihnout toaletu apod. Odpoledne pak navazují sportovními aktivitami, svačinu proto často nestíhají dojíst.“

Svačina (nejen) do školy

Základem správné školní svačiny je pečivo doplněné zeleninou. V dětské svačině má mít své místo i ovoce. Jako dopolední svačina je vhodný např. tmavý chléb namazaný vrstvou pomazánky z tvarohu s plátkem šunky nebo sýra a nakrájenou zeleninou. Pro odpolední svačinu jsou vhodné jogurty bez přidaných sladkostí, mléčné nápoje nebo müsli tyčinky, k tomu jablko nebo pomeranč. Důležité je také nezapomínat na pitný režim. Dítě by mělo denně vypít 1,5 až 2 litry tekutin,“ zdůrazňuje pediatr, MUDr. Zlatko Marinov.

Nevhodné svačiny pro děti

Při přípravě (školních) svačin by se měli rodiče vyvarovat především:

  • Výrobkům, jež obsahují volné nasycené tuky (např. máslo, sádlo).
  • Výrobkům, jež obsahují skryté nasycené tuky:
    • Uzenářským výrobkům (např. salámy, paštika).
    • Tučnému pečivu (např. buchty, koláče, plněné croissanty).
    • Pokrmům typu „fast food“ (např. párek v rohlíku, hamburger, pizza).
    • Sladkostem, sladkým minerálkám a limonádám.


[1] Data jsou uvedena pro děti do 12 let věku.

Zdroj: Žij zdravě

Přehled komentářů

zobrazit všechny komentáře 

Nesouhlasím s těmi jogurty: jsou plné škrobů a jiných zahušťovadel,...
Mary  |  9.9.2012 19:55

zobrazit všechny komentáře

Přidat komentář

 
* *