Vývoj dítěte od narození do šesti let: Duševní schopnosti

19.10.2011 00:01
Rodina a děti

Níže uvedený popis vývojových fází je pouze orientační, protože každé dítě má své vlastní vývojové tempo. Odchylky jsou proto poměrně obvyklé a většinou zcela normální.

Do jednoho měsíce: Sotva přijde dítě na svět, pozná svou matku podle vůně a hlasu. Ostatně už teď dokáže rozlišit dva až tři objekty.

Do dvou měsíců: Vaše děťátko dokáže odlišit jeden obličej od druhého. Prostřed­nictvím hmatového smyslu sbírá životní zkušenosti: pozná například svůj dudlík.

Do tří měsíců: Vaše dítě stále více zajímá, co se mu odehrává před očima. Pomalu začíná chápat, že věci, které zmizí z jeho zorného pole, tím nepřestávají existovat.

Do čtyř měsíců: Teď se dítě toulá pohledem po místnosti a prostřednictvím svých očí se vydává na objevitelskou cestu. To, co se naučí, si už dokáže i chvíli uchovat.

Do pěti měsíců: Zrcadlo se proměňuje v zajímavou hračku, vaše dítě však dosud svůj obraz v zrcadle nijak nespojuje se svým já. A pomalu začíná mít tušení o růz­ných barvách.

Do šesti měsíců: Medvídek zkrátka nesmí zmizet! Když vaše dítě manipuluje s hrač­kou, stále častěji si všímá, že se věci objevují a zase mizí.

Do sedmi měsíců: Vaše dítě začíná následovat váš pohled, zadíváte-li se na před­měty v jeho okolí: míč, lampa nebo sušenka, která leží na talíři.

Do osmi měsíců: Vaše děťátko pomalu začíná přemýšlet o příčině a následku. Když se míč zakutálí pod pokrývku. Když chrastítko spadne ze stolu...

Do devíti měsíců: Dítě hledá pod polštáři, ubrusy a kelímky schované hračky. A pokouší se rozpoznat funkci svých hraček.

Do deseti měsíců: Jste pro své dítě velkým vzorem. Proto je připravené napodobo­vat vaše činnosti. Bude se např. pokoušet držet lžíci stejně jako vy.

Do jedenácti měsíců: Při prohlížení obrázkové knížky je vaše dítě stále aktivnější: začíná ukazovat na to, co ho zajímá. Na zajíčka. Na auto...

Do dvanácti měsíců: Označujete-li věci jejich názvy, vaše děťátko čím dál častěji ví, co máte na mysli.

Do osmnácti měsíců: Teď se objevují první hry se symboly: věci a lidi se proměňují v závislosti na hře podle hesla: kostka je teď pejsek!

Do dvou let: Časem se u vašeho dítěte vytváří vědomí vlastního já. Pozná se v zrca­dle - a začíná mu být jasně, že tohle já má svou vlastní hlavu. Brzy začne takzvané období vzdoru: „Musím zkusit, jak daleko se dá s tvrdohlavostí dojít.“

Do tří let: Zkoumat funkce nejrůznějších věcí je stále napínavější: „Co se stane, když otevřu tubu, zmáčknu vypínač...?“

Do čtyř let: Vaše dítě si pozvolna vytváří představu o čase a své zážitky si stále lépe uchovává v paměti.

Do pěti let: „Někdy myslím a cítím jinak než ty“ - aha-zážitek. Teď může vaše dítě vědomě klamat a udržovat si svá malá tajemství.

Do šesti let: Pozorovací schopnost se prudce rozvíjí. Stejně tak rozlišovací schop­nost - hry s přidělenými úlohami jsou čím dál zajímavější. Všechno dohromady to znamená: dítě je zralé pro nástup do školy.

Zdroj: Jak z dětí vychovat šťastné dospělé, nakladatelství CPress

 

 

Přehled komentářů

zobrazit všechny komentáře 

jen doporučení hlavně pro nás maminky dětí, na trhu se objevily nové...
eva  |  8.11.2011 11:25

zobrazit všechny komentáře

Přidat komentář

 
* *