Rady a doporučení k bezmasé stravě dětí

31.3.2011 00:00
Rodina a děti

Když dítě nejí maso krátkou dobu, rozhodně nestrádá. Pokud nejí maso vůbec, je vhodné látky v mase obsažené nahradit jinými potravinami.

-     Kombinace obilovin a luštěnin, obilovin a pohanky, obilovin a mléčných výrobků nebo brambor a vajec poskytuje i bez masa kvalitní bílkovinu. Důležitá je tedy vhodná kombinace potravin. Například pohanka je zdrojem mnoha minerálních látek včetně železa a vápníku.

-     Při vyloučení masa z jídelníčku je nezbytné nahradit železo jinými potravinami, které jsou na něj bohaté. Organizmus ve snaze získat železo zvýší jeho vstřebávání z potravy.

-    Jaké potraviny jsou tedy na železo bohaté? Z obilovin jsou to žito, jáhly, oves, pšeničné klíčky, zelené zrno žitovce. Ze zeleniny broko­lice, zelí, černý kořen, fenykl, zelenina se zelenými listy. Z luštěnin hrách, sója. Např. mák obsahuje mnohonásobně více železa než maso a víc vápníku než mléko. Pro správné vstřebávání železa je nutný dostatek vitamínu C, jehož nejlepším zdrojem je čerstvé ovoce a samozřejmě i zelenina. Malé množství rybího masa nebo vitamínu C přidané k jídlu několikanásobně zlepší vstřebávání železa z rostlinné potravy. Vhodné je k vařenému jídlu podávat syrovou zeleninu například ve formě zeleninového salátu nebo jako přílohu.

-   Existuje několik faktorů výrazně snižujících vstřebávání železa. Patří sem kyselina fytinová (dokáže však vázat na sebe i látky, které jsou pro organizmus škodlivé), kyselina šťavelová (rebarbora, špe­nát, mangold, šťovík - při spárování zeleniny bohaté na kyselinu šťavelovou kyselina přejde do vývaru, který dále pro vaření nepo­užíváme), želatina z mořských řas, která se přidává do některých pudingů a jogurtů, tvarohových dezertů a zmrzliny. Káva a čaj (i ledový čaj) také omezují schopnost vstřebáváníželeza, zejména když se pijí k jídlu nebo těsně po jídle. Mléčná a zeleninová jídla by měla být podávána odděleně, protože vápník brání vstřebání železa. Zvýšený příjem bílkovin zase ztěžuje využití vápníku.

-   Potraviny mají různý vliv na dětský organizmus, vždy záleží na množství a způsobu přípravy. Řešením je rozmanitá strava nejen během dne, ale přizpůsobená rozmanitosti nabídky v průběhu celého roku, organizmus si sám z rozmanité stravy doplní potřeb­né enzymy, minerály i vitamíny.

-   Velké množství vlákniny může batoleti vadit. Batolecí a kojenecký žaludek má omezenou kapacitu a velká nálož vlákniny může vést k bolestem břicha a k průjmu.

-   Vegetariánská dieta neomezuje zdravý vývoj dítěte, pokud obsa­huje určité množství živočišné bílkoviny. Přísné odmítání živočišné bílkoviny (veganství) je zvláště u rodičů, kteří nejsou dostatečně vzděláni v problematice výživy, pro růst a vývoj dítěte nebez­pečné.

Zdroj: Martin Gregora - Kuchařka pro rodiče malých dětí, Grada

Přehled komentářů

zobrazit všechny komentáře 

Re: Rady a doporučení k bezmasé stravě dětí. LIdé, kteří se...
jan-blazej  |  1.4.2011 11:36

5 ks vajec týdně je podle mě moc, stačí i míň- někdy čím míň tím...
Dáša  |  25.5.2011 12:41

zobrazit všechny komentáře

Přidat komentář

 
* *