Pozor na jednostranné přetěžování svalů u sportujících dětí

28.7.2015 00:01
Rodina a děti

Věnují se vaše děti aktivně jednomu sportu a trénují často i několikrát týdně? Měli byste dbát na to, aby nebyly při tréningu jednostranně přetěžované. Dětem hrozí špatné držení těla.

Jednostranný trénink způsobuje dětem svalovou disbalanci
Problémy s pohybovým aparátem u dětí mohou pramenit z přetěžování, například během sportovního tréningu, kdy je jednostranně zatěžována pouze určitá část těla. „Jednostranný trénink je pro děti nevhodný, vznikají při něm svalové disbalance a špatné pohybové stereotypy. Zjednodušeně řečeno, svaly jsou ve vzájemné nerovnováze, některé z nich mohou být oslabené a jiné naopak přetížené. Výsledkem je, že jsou pak nerovnoměrně zatěžovány klouby a páteř,“ upozorňuje primářka a ředitelka Rehabilitačního ústavu Brandýs nad Orlicí Michaela Tomanová.

Jak svalovou disbalanci u dětí řešit
V případě, že již u dítěte svalová nerovnováha vznikla, například i v souvislosti s vývojovými změnami, je podle primářky pokračování v jednostranném tréningu velmi nebezpečné. „Mnohem vhodnější je problémy s pohybovým ústrojím řešit pomocí odborné rehabilitace. Nabízí se například cvičení pomocí speciální metody INFINITY, která je díky jednoduchosti a možnosti variací vhodná i pro děti. Cvičení probíhá nejdříve jako nácvik s fyzioterapeutem a po zvládnutí metody je možné ji aktivně cvičit doma.“

Rehabilitace dětských úrazů
Čas od času si bohužel děti přivodí během sportovních aktivit úraz. „Například v případě vyvrtnutého kotníku, kdy dochází k lehkému poškození vazivových tkání i otoku, je možná speciální rehabilitace již v počáteční fázi úrazu. U větších poškození vazivových a kostních tkání je většinou nejdříve nutný klid 4 - 6 týdnů, než může dětský pacient začít naplno rehabilitovat. Vhodnost terapie a rehabilitace by měl vždy posoudit odborný lékař,“ říká primářka Rehabilitačního ústavu Brandýs nad Orlicí.

Cvičení v představě či mikropohybu
S novou rehabilitační metodou INFINITY mohou děti po úraze rehabilitovat prakticky ihned. Umožňuje totiž cvičení v představě či v mikropohybu, což je pohyb v milimetrech. „Cvičení v představě pomáhá udržovat svalový tonus a pohybový program, na který bylo tělo zvyklé. Cvičení v „mikropohybu“ navíc stabilizuje a lépe hojí například i vyvrtnutý kotník,“ uzavírá lékařka Michaela Tomanová, která je zároveň autorkou metody INFINITY.

Související články

Obezita dětí není jen o stravě aneb Desatero pro rodiče zdravých dětí

12.3.2015 00:01

Prokázáno: Děti, které plavou, jsou zdravější!

14.1.2015 00:01

Artróza postihuje již i třicátníky

18.11.2014 00:01

3 chyby vedoucí k bolestem pohybového aparátu

27.10.2014 00:01

Jak vybrat dětem tašku do školy

22.8.2014 00:01

Zlomeniny páteře po skoku do vody - nejnebezpečnější letní úraz

8.8.2014 00:01

Dětské úrazy mléčných a trvalých zubů. Jak správně postupovat?

4.7.2014 00:01

Sezení škodí zdraví

31.3.2014 00:01

3 tipy na správné držení těla u školáků

2.10.2013 00:01

Sloupková korekční technika

1.3.2013 00:01

Nejúčinnější prevencí bolesti páteře je správná funkce pohybového ústrojí

15.1.2013 00:01

Jak úspěšně získat rehabilitaci

30.11.2012 00:01

Individuální výběr pohybových aktivit

21.8.2012 00:01

4 chyby, kterých se dopouštíme na našich zádech

20.4.2012 00:01

Infinity method - Konec bolesti při pohybu

26.3.2012 00:01

Sport u dětí dle věkových kategorií

30.1.2012 00:01

Co byste měli vědět o svých svalech

1.12.2010 00:00

Jak naložit s volným časem dětí?

20.8.2010 00:00

Bicepsy v posteli?

6.10.2009 00:00

Zdravotní efekt a rizika inline bruslení

9.4.2009 00:00

Pohybové aktivity dětí a strava

6.6.2008 00:00

Cvičení, jež má dětem srovnat záda

5.11.2007 00:00

Úraz zubu - zub lze replantovat

10.8.2006 00:00

Jak správně padat při jízdě na kolečkových bruslích

26.7.2005 00:00

Bolest vlivem držení těla

21.1.2005 00:00

Vysedávání u počítače vypíná zádové svaly a poškozuje je

31.8.2004 00:00

Správné držení těla a testy zdravých zad

4.6.2003 00:00

Jaký sport je vhodný pro vaše záda

21.6.2002 00:00

Jak předcházet bolestem v zádech

22.1.2002 00:00

Sezení na míčích podporuje správné držení těla i koncentraci

14.3.2001 00:00

Správné držení těla

16.11.2000 00:00

Aby si vás prodavačka všimla

6.11.2000 00:00

Přidat komentář

 
* *