Potraviny nevhodné pro malé děti

9.4.2015 00:01
Rodina a děti

Přibližně mezi 5. a 7. měsícem života začnou rodiče dítě přikrmovat první lžící kaše. Výživa dítěte se tím enormně rozšíří. Již nedostává potřebné živiny pouze z mateřského mléka. Ale ne všechny potraviny jsou pro děti v tomto věku vhodné. Následující potraviny byste měli raději z jídelníčku dítěte do jednoho roka vynechat.

Živočišné potraviny, které byste neměli dávat svému dítěti


Kravské mléko: Pravděpodobnost vzniku alergie je u kravského mléka vysoká. Kromě toho složení kravského mléka pro děti není vhodné, protože obsahuje příliš málo jodu a železa a hodně bílkovin. Výzkumný ústav dětské výživy v Dortmundu (FKE) radí počkat až do konce prvního roku s nabídkou kravského konzumního mléka. Totéž platí pro mléčné výrobky, jako je jogurt.

Tvaroh a kyselé mléko: Tyto produkty mají vysoký obsah bílkovin, což představuje zátěž pro nezralé ledviny vašeho dítěte a mohou způsobit trvalé poškození.

Syrové mléčné výrobky: výrobky ze syrového mléka, jako jsou sýry, ať už od krav, koz nebo jiných zvířat, jsou nevhodné pro děti vzhledem k tomu, že nepasterizované mléko a mléčné výrobky představují zvýšené riziko salmonelozy.

Syrové vejce: Dokonce ani potraviny ze syrových vajec ,jako je tiramisu nebo majonéza,  by neměly být v nabídce  pro dítě. Opět je zde zvýšené riziko nákazy salmonelou. Natvrdo uvařená vejce jako vedlejší součást doplňkových potravin nebo míchaná vejce jsou obecně bezpečná.

Klobásy: Obsahují velké množství tuku, solí, dusitčnanů a dalšího koření. Pro doplnění masa proto doporučuje FKE raději libové hovězí, vepřové, drůbeží nebo jehněčí.

Ryby: Měli byste se vyvarovat velkých mořských ryb, jako je tuňák nebo mečoun obecný, protože mohou být kontaminovány rtutí. Také syrové ryby, jako je sushi, jsou vzhledem k vyššímu riziku salmonely nevhodné pro děti. Jinak ryby jsou velmi zdravé i pro děti, protože obsahují velké množství cenných mastných kyselin a esenciálních živin, jako jsou bílkoviny, jód, selen.  Zejména ryby s vysokým obsahem tuku jako  např. losos, pstruh a tresky jsou vhodné jednou týdně.

Med: Vzhledem k tomu, že je přírodní, neošetřený produkt s medem může obsahovat zvláštní bakterie Clostridium botulinum. To může ve vzácných případech vést v nezralém trávicím traktu dětí k bakteriální otravé, tzv. kojeneckému botulismu.

Rostlinné potraviny, které byste neměli dát svému dítěti


Luštěniny a nadýmavá zelenina: Střeva a trávicí systém vašeho dítěte jsou stále velmi citlivé a ne zcela vyvinuté. Proto byste se v příkrmech měli vyvarovat silně nadýmajících potravin. Luštěniny, jako jsou čočka a fazole,  nadýmavou zeleninu jako zelí, cibule a pórek, by mělo také dostat vaše dítě až po prvním roce života.

Kyselé ovoce a zelenina: příliš mnoho kyseliny ve stravě způsobuje u  mnoha dětí bolest v dolní části břicha. Velmi kyselé ovoce a zeleniny, jako jsou pomeranče, kiwi a rajčata nedělají dětem dobře.

Ořechy: Doporučení, že děti obecně nemají jíst v prvních letech života ořechy, protože  mají vysoký alergenní potenciál, je již zastaralé. Naopak brzký kontakt s různými potravinami vede k posílení imunitního systému. Výjimkou jsou většinou děti, které mají zvýšené riziko alergií. U nich buďte raději opatrní a konzultujte konzumaci ořechů s dětským lékařem. Avšak celé lískové oříšky nejsou v žádném případě žádoucí v ústech dítěte, protože by se jimi mohlo dítě snadno udusit.

Salát: Také hlávkového salátu je lepší se vzdát, dokud vaše dítě nemá dostatek zubů, které mohou dostatečně žvýkat listy salátu. Pokud jí dítě velké kusy, může to snadno vést k dušení. Dobrou alternativou k salátu je v prvním roce okurka.

Koření a pochutiny, které by němělo dítě v prvním roce konzumovat
Potraviny s vysokým obsahem cukru: Cukr je jednou z potravin, které nejvíce každé dítě miluje, protože je již zvyklé na tento druh chuti z nasládlého mateřského nebo kojeneckého mléka. Nicméně, měli byste si být jisti, že vaše dítě jí málo sladkých potravin jako je čokoláda, nealkoholické nápoje, ale i neředěné džusy. Vzhledem k tomu, že cukr podporuje nejen riziko vzniku zubního kazu, ale ke snížení hladiny cukru v těle jsou spotřebovány vitamíny B, které  tělo potřebuje pro zdravý vývoj srdce, svalů a nervů.

Ovoce: Opět obsahuje hodně cukru. I když se jedná o relativně zdravý ovocný cukr. Přesto je lepší vybírat odrůdy s nízkým obsahem cukru, jako jsou jahody.

Umělá sladidla: Cukr nahrazen umělým sladidlem jako je cyklamát nebo sacharin? Ne v dětské výživě! Náhradní sladidla mohou rychle vyvolat závislost. Jak se vaše dítě malé a lehké ve srovnání s dospělými, může rychle překročit limity při požití malého množství umělých sladidel.

Sůl: Nadměrná konzumace soli rychle ovlivňuje ledviny dítěte. Za druhé dítě bez použití soli se lépe naučí poznat přírodní chuť nové potraviny. Malé množství soli do vařící vody, těstovin nebo brambor, obvykle pokrývá potřeby vašeho dítěte.

Přísady: Pro malé děti jsou přírodní příchutě dost vzrušující a není potřeba používat nadměrně koření, zejména ne ostré koření jako chilli, které může malému dítěti podráždit trávicí trakt.

Máte-li pocit, že vaše dítě reaguje na nějakou potravinu s intolerancí, měli byste se poradit s lékařem.

Zdroj: http://www.netmoms.de

Související články

Celiakii neboli nesnášenlivosti lepku lze předcházet již v 1.roce dítěte

24.3.2015 00:01

Českým dětem škodí překračující množství soli ve stravě

29.1.2015 00:01

Nápor sladkostí na konci roku je zdravotním rizikem zejména pro děti

19.12.2014 00:01

Zdraví dítěte v dospělosti mohou rodiče ovlivnit až z 80 %

30.9.2014 16:41

Co chybí čekým batolatům ve stravě

25.6.2014 00:01

Ministerstvo vydalo seznam potravin vhodných do školních bufetů

17.6.2014 00:01

5 potravin, které nejsou pro děti prospěšné

12.6.2014 00:01

Na startovní čáře stojí další generace závislých

26.3.2014 00:01

Počet obézních dětí se v ČR za patnáct let zčtyřnásobil

27.12.2012 00:01

Desatero proti dětské obezitě a nadváze

1.11.2012 00:01

Zdravou školní svačinou proti dětské nadváze

6.9.2012 00:01

Batolata v restauraci

17.2.2012 00:01

Zavedení ovocných příkrmů u některých kojenců může způsobit vážné zdravotní problémy

9.9.2011 00:00

Udržování přiměřené váhy dítěte

31.8.2011 00:00

Cukrová intolerance u kojenců

13.5.2011 00:00

Rady a doporučení k bezmasé stravě dětí

31.3.2011 00:00

Vyrobte svým dětem zdravou baby stravu

16.7.2010 00:00

Každodenní sladkosti dělají z dětí násilníky

21.10.2009 00:00

Dětské cereálie nejsou vhodnou každodenní snídaní

19.1.2009 00:00

Touha po tučném jídle vzniká již v děloze

23.12.2008 00:00

Ryby v jídelníčku malých dětí prý snižují riziko ekzémů

21.10.2008 00:00

Pohybové aktivity dětí a strava

6.6.2008 00:00

Nízkotučné potraviny nejsou pro děti vhodné

29.4.2008 00:00

Sacharidy v dětské výživě aneb Zdravé mlsání

13.3.2008 00:00

Kojit? Ano, ale kvalitně!

18.10.2007 00:00

Zdravé cukroví pro děti

20.2.2007 00:00

Recepty, když dítě stoná

16.11.2006 00:00

Hlavní výhody kojení

28.4.2006 00:00

Pitný režim dětí

20.6.2005 00:00

Přídatkový cukr je pro děti nebezpečný

2.2.2005 00:00

Tuk je u malých dětí nezbytný pro duševní vývoj

25.2.2004 00:00

Vláknina může kojence ohrozit cukrovkou

9.10.2003 00:00

Potřeba bílkovin v dětském věku

29.7.2003 00:00

Výživa českých novorozeňat je většinou nesprávná

30.7.2002 00:00

Vliv stravy na pomočování dítěte

13.2.2002 00:00

Vliv cukru na zdraví dětí

6.2.2002 00:00

Přehled komentářů

zobrazit všechny komentáře 

Možno jako alternatívu vypolstrovanou cimru pro toho kdo si zaplatí...
?  |  12.4.2015 11:49

zobrazit všechny komentáře

Přidat komentář

 
* *