Nový noční život

13.7.2006 00:00
Rodina a děti

>Od vědců zabývajících se spánkem můžete někdy slyšet, že vůbec není tak zdravé spát osm hodin v kuse, jak jsme zvyklí. Pro každou maminku je však několikrát přerušený noční spánek nejhůře zvladatelnou změnou po porodu. Kojenci musejí v prvních týdnech života pít po celých 24 hodin v poměrně pravidelných intervalech. Až do narození byli zásobováni živinami nepřetržitě, proto je pro malý organismus zprvu obrovská změna, dostává-li stravu jen jednou za dvě až tři hodiny. Vývoj a růst jdou však razantně dopředu a zpravidla po dvou měsících dělá v noci děťátko mezi krmením o něco delší intervaly než přes den. Jak dlouho trvá, než víceméně prospí celou noc, záleží z větší části na jeho dědičných předpokladech.

Jako kojící matka to máte s nočním krmením dítěte velmi snadné: Mléko teče ?pohotově?, v optimální teplotě a naprosto hygienicky do jeho úst, jakmile si ho přiložíte k prsu. Čím rychleji to uděláte, tím lépe. Neboť čím déle musí dítě v noci čekat na nakrmení, tím více je i jeho spánek přerušován. Dokud tedy potřebuje být v noci krmeno, je nejlepší, spí-li ve vaší bezprostřední blízkosti, abyste ho mohla už při prvních náznacích neklidu a hladu ihned vzít a kojit. Utiší tak hlad, ještě než se skutečně pořádně probudí, a tak získává dobré spánkové návyky. Pocit hladu je děťátku zprvu ještě cizí a silně nepříjemný. Čím rychleji je ho tedy v noci zbaveno, tím méně se naruší jeho sny. Věděla jste, že dítě má sny v průběhu až poloviny svého spánku? U předčasně narozených dětí je to dokonce ještě daleko víc: osmdesát procent doby spánku. Dospělí lidé mají sny už jen po čtvrtinu doby spánku. Čím mírumilovnější sny jsou, tím klidnější je i spánek ? to je patrně v každém věku stejné.

První a nejdůležitější opatření ke klidným nocím učiníte, zařídíte- li svou ložnici tak, abyste mohla spát hned vedle dítěte, takže nebudete muset k nočnímu kojení vstávat. (Přebalovat ho bude v noci třeba jen zpočátku.) Existují dvě osvědčené možnosti: Buď máte velmi širokou postel přiléhající z boku ke stěně, takže dítě bude spát mezi vámi a stěnou, anebo odmontujete jednu bočnici z dětské postýlky, tu přisunete ke své posteli a matraci v postýlce dáte do stejné výšky se svou matrací. Výsledek je v obou případech stejný: Dítě je bezpečně uložené ve vlastním hnízdečku po vašem boku a oba máte dostatek místa pro klidný spánek. V noci mu ihned a bez námahy můžete nabídnout prs tak, že se přisunete k němu, a pak můžete oba hned spát dál.

Varianta s dětskou postýlkou má oproti mateřské posteli jednu malou výhodu: Dítě leží už od začátku ve své vlastní postýlce. Až jednou začne spát celou noc, chybějící bočnice se znovu připevní a postýlka se odsune od postele rodičů ? bez velké změny pro dítě, protože nadále spí tam, kde je zvyklé.

Jak už bylo řečeno, pro rozvoj zdravého spánku je nejlepší, je-li dítě při nočním krmení pokaždé co nejrychleji přiloženo k prsu a není déle zneklidňováno pocity hladu. Pro navrhovanou variantu spaní však mluví ještě jedna podstatná výhoda: Dítě zůstává po celou noc ležet, a to stále ve stejné posteli. Může se tak u něho i v noci vyvinout hluboký pocit bezpečí. Není každou noc několikrát zvedáno z postýlky (silná stimulace smyslu pro rovnováhu!) a potom znovu pokládáno na mezitím vychladlou matraci, případně bráno do rodičovské postele a později zase vraceno zpět do své postýlky. To všechno ruší jeho podvědomý orientační smysl a negativně ovlivňuje zdravý vývoj jeho spánku.

A ještě něco: Pokud dítě v noci zvedáte z postýlky a kojíte ho vsedě nebo si s ním při kojení lehnete někam jinam, pak mu tím pokaždé zprostředkujete zkušenost, že kvůli získání onoho příjemného pocitu nasycení a bezpečí v matčině útulné náruči musí opustit svou postel. Tato zkušenost se noc co noc několikrát opakuje a vštěpuje do paměti. Představte si, jaký je to rozdíl, když dítě tyto krásné a blahodárné prožitky spojuje se svou vlastní postýlkou, kde je sice trošku posunováno sem a tam, ale není zvedáno a přenášeno jinam. Děťátko se cítí jistěji a spí lépe, má-li ke spánku od samého začátku vyhrazeno své vlastní, stále stejné prostředí.

Dalším krokem k pokud možno nerušeným nocím je to, že dítě každý večer nakojíte těsně předtím, než sama usnete. Zpočátku ho na toto krmení klidně probuďte. Jeho organismus se na tento rytmus velmi brzy nastaví a dítě bude mít vždycky v tuto dobu hlad. Vy z toho budete mít dvojí užitek ? nebudete probuzena krátce po usnutí, protože to je obzvláště náročné, a vhodně využijete dobu, kdy dítě začne vynechávat jedno noční krmení a prospí najednou pět až šest hodin. Tato dlouhá fáze spánku pak totiž připadne hlavně na dobu po půlnoci, kdy spíte i vy, a ne na dobu před půlnocí, kdy by se vám hodila jen z části.

Kritickým obdobím pro spánek celé rodiny jsou měsíce, kdy se dítě začíná přikrmovat. Mnoho dětí, které se do té doby v noci budily jen jednou, nebo dokonce už po několik měsíců prospaly celou noc, se v noci opět budí častěji, jakmile začnou přes den ?pořádně? jíst. V poradenství ohledně spánku zaznamenáváme, že se to stává především tehdy, je-li kojení rychle nahrazeno kašovitou stravou a dítě je během několika málo týdnů přes den odstaveno. Maminky jsou většinou rády, že se přikrmování daří, a často jim uniká souvislost s rušnými nocemi. Má-li však odstavení přes den za následek, že musejí dítě znovu častěji kojit v noci, není to vlastně to, co si přály.

Proto je tedy nejen z hlediska fyziologie výživy, ale i v zájmu nerušeného nočního spánku důležité, abyste dítěti přes den ke kašovité stravě i nadále dodatečně nabízela prs a ponechala zcela na něm, kdy mateřské mléko plně nahradí jinou stravou

V tomto kritickém věku dítě rychle roste a s ním i jeho spotřeba energie. Mateřské mléko se tomu přizpůsobuje prudce stoupajícím obsahem tuku a mělo by podle doporučení prozatím zůstat potravou dítěte. Není-li to možné, musí se nahradit stravou bohatou na uhlohydráty, a nikoli převážně zeleninou a ovocem, protože ty nesytí odpovídajícím způsobem. Osvědčená rada pro klidné noci od sedmého měsíce tedy zní: Dbejte na to, aby přes den dítě i nadále dostávalo každé tři hodiny dostatečně sytou stravu. Jedině pak bude schopno pokrýt svou denní potřebu kalorií a nebude se v noci budit, aby je doplnilo.

Zdroj: Vivian Weigert - Všechno o kojení, nakladatelství Portál

Přehled komentářů

zobrazit všechny komentáře 

Ahoj, udělej Damiánkovi radost, potřebuje tvůj hlas. na adrese:...
Prosba  |  1.12.2011 20:55

zobrazit všechny komentáře

Přidat komentář

 
* *