Na středních školách přibývá studentů se závažným poruchami učení

24.10.2017 08:01
Rodina a děti

V posledních letech podle statistik ministerstva školství přibývá na středních školách studentů se závažnými poruchami učení jako jsou dyslexie, dyskalkulie nebo dysgrafie. Na základních školách je počet dětí s těmito potížemi stabilní, což je dáno zřejmě tím, že se o jejich vývojové poruše zatím neví. Nejčastější z poruch učení je dyslexie, která se projevuje nesnázemi při čtení.

Nejčastější příčinou vývojových poruch učení jako je právě dyslexie je podle odborníků dědičnost, a to zhruba v polovině případů. Dyslexie ale může být způsobená i jinými faktory, jako je vývoj dítěte v těhotenství nebo úraz. V určité míře se vyskytuje přibližně u osmi až deseti procent populace. Kromě čtení ovlivňuje i psaní nebo krátkodobou paměť.

V některých pramenech se uvádí, že dyslexií, dysgrafii, hyperaktivitou či jinou specifickou poruchou učení trpí až 15 procent populace. To by znamenalo zhruba 300.000 dětí v ČR. Podle ministerstva školství nastoupilo loni nově do základní školy s různými vývojovými poruchami učení 136 dětí a celkem jich tam bylo 36.638. Ve školním roce 2012/2013 to bylo 108 prvňáků a 34.521 žáků celkem. Na středních školách jich loni bylo 8070, zatímco před pěti lety 6729. Odborníci tvrdí, že dyslexií trpí častěji chlapci než dívky.

Dyslektici mají potíže při práci s běžnými učebnicemi. Pomáhá jim speciální procvičování a i spolupráce s odbornými centry pro dyslektiky. “Existuje celá řada pomůcek, je toho opravdu hodně, od pomůcek třeba na rozlišování měkkých a tvrdých slabik přes různé pracovní listy, počítačové programy a různé hry i online aplikace,“ řekla ČTK psycholožka a zástupkyně ředitelky Dys-centra v Praze Zuzana Bodnárová. Děti do takových center chodí s rodiči většinou zhruba jednou za měsíc a potom spolu dělají úkoly doma. “Průběžná domácí práce rodičů s dětmi je nesmírně důležitá, probíhá nenásilnou, převážně hravou formou, tak aby se dětem posílilo i sebevědomí. Procvičuje se zrakové i sluchové vnímání, nejen samotné čtení,“ popsala lékařka.

Většina dostupných pomůcek řeší nápravu dyslexie či dysgrafie až u školních dětí. Dyslexii je ale možné rozpoznat i dříve. Malířka a sochařka Alena Kupčíková, která v ČR založila Den dyslexie, vytvořila speciální multimediální interaktivní Testy a Slabikář pro děti od 4 let, které by měly pomoct rozpoznat dyslexii už v předškolním věku. Slabikář a testy používají různé mateřské školky a školské poradny po celé ČR.

V rámci inkluze na školách mají dyslektici právo na podpůrná opatření, jejich rozsah se ale liší podle závažnosti poruchy učení dítěte. Mnoho jich zvládá výuku jen s mírnými úlevami od učitele. Další děti mají podle Bodnárové doporučení z poradny na plán pedagogické podpory, a pokud jsou projevy hodně závažné, dítě pracuje s individuálním vzdělávacím plánem a může mít i péči speciálního pedagoga.

Zdroj: ČTK

Související články

Hyperaktivní dítě není fracek!!!

16.6.2017 00:01

Budou z nás všech blázni?

19.1.2017 00:01

Nejčastější poruchy spánku u dětí

6.4.2016 00:01

7 toxinů poškozujících váš mozek

6.1.2016 00:01

Nespavost jako životní styl

9.9.2015 00:01

Nový test na odhalení dyslexie u studentů vysokých škol

26.2.2015 00:01

Pšenice má negativní vliv na mozek

7.3.2014 00:01

Toxicita umělých sladidel

30.7.2013 00:01

Jak vznikají poruchy chování u dětí?

6.1.2012 00:01

Rozdíly mezi mužem a ženou

21.11.2011 00:01

Hyperaktivní dítě: Jak mu pomoci?

4.11.2011 00:01

Jak mohou rodiče přispět k bezpečnému očkování dětí?

30.9.2011 00:01

Jak pomoci dětem i rodičům zvládnout začátek školního roku

26.8.2011 00:00

První slabikář a testy na světě vytvořené dyslektikem, dysgrafikem...

24.2.2011 00:00

Odlišnosti ve vývoji mozkových struktur při poruchách učení

8.2.2011 00:00

Onemocnění, která mohou souviset s potravinovou alergií

21.1.2011 00:00

ADHD - mýtus nebo porucha mozku?

24.9.2010 00:00

Vliv ADHD na prožívání a chování dětí

11.6.2010 00:00

Děti by měly jíst bio stravu

23.2.2010 00:00

Autismus - diagnóza

25.9.2009 00:00

Tourettův syndrom - zlobivé děti

15.9.2009 00:00

POHLED LÉKAŘE NA AUTISMUS S VYUŽITÍM POSLEDNÍCH VÝZKUMŮ

28.5.2009 00:00

Dítě s vývojem k hyperaktivnímu chování v batolecím, předškolním a školním věku

14.5.2009 00:00

Dítě s vývojem k hyperaktivnímu chování v kojeneckém věku

17.4.2009 00:00

Dyslexie a její terapie psycho-kineziologií

8.1.2009 00:00

Sebepoškozování a sebeubližování přibývá

7.11.2008 00:00

Poruchy učení u dětí mohou souviset se stravou

30.10.2008 00:00

Hyperaktivita - co pomáhá

7.2.2008 00:00

Složení potravy z něho dělá neposedu

7.1.2008 00:00

Neléčená hyperaktivita u dětí se prodraží

7.12.2007 00:00

Odborníci: I malé množství alkoholu v těhotenství poškozuje plod

8.8.2007 00:00

Speciální letní tábor pro hyperaktivní děti

27.7.2007 00:00

Vliv alkoholu na vývoj plodu

14.5.2007 00:00

Hyperaktivita dětí může být vyvolána konzervačními látkami

5.12.2006 00:00

Funkční změny zdravotního stavu

30.11.2006 00:00

Oční test pro diagnostiku lehké mozkové dysfunkce dětí

20.1.2005 00:00

Depresivní matky mají často agresivní potomky

13.11.2003 00:00

Rybí tuk aneb Omega-3 nenasycené mastné kyseliny

16.9.2003 00:00

Poporodní deprese a klasická homeopatie

25.11.2002 00:00

Hyperaktivní dítě

25.10.2002 00:00

Přeučování leváků na praváky má negativní důsledky

1.10.2002 00:00

Porod a porodnictví z pohledu kineziologie

25.6.2002 00:00

Důsledky stresu. Výhody, nevýhody a rizika

12.4.2002 00:00

Arteterapie a duševní onemocnění

25.10.2001 00:00

Kineziologie, systém Jednotného mozku (One brain)

15.1.2001 00:00

Užívání léků v těhotenství

4.10.2000 00:00

Lehké mozkové dysfunkce aneb jak si poradit se specifickými poruchami chování

16.8.2000 00:00

Přidat komentář

 
* *