Kojící matky zanedbávají svou stravu

31.7.2015 00:01
Rodina a děti

Málo energie, nedostatek prospěšných tuků, vitaminu D, vápníku, železa nebo jódu. Takové mezery v jídelníčku kojících žen odhalila nová slovenská studie. Slovenky se přitom chovají obvykle velmi podobně jako Češky. Zatímco na Slovensku kojí své dítě 78 % matek, v Česku je to dokonce 85 %. Čeští odborníci o nedostatcích ve stravovacím režimu kojících žen již delší dobu diskutují, slovenská studie jejich obavy potvrzuje.

Výživa v prvních 1 000 dnech života dítěte ovlivňuje jeho budoucí zdraví. Klíčových 1 000 dní se začíná odpočítávat v době těhotenství, pokračuje obdobím kojení až do okamžiku, kdy se začnou do stravy dítěte zavádět další složky výživy. Hned po narození dítěte má největší vliv strava samotné matky, protože jídelníček se odrazí v kvalitě mateřského mléka,“ říká MUDr. Petr Tláskal, CSc., vedoucí lékař Oddělení léčebné výživy Fakultní nemocnice Motol, předseda Společnosti pro výživu a zástupce iniciativy 1 000 dní.


Přestože nároky organismu na energii kojící matky jsou až o pětinu vyšší, než za běžných okolností, aktuální slovenská studie zjistila, že polovina kojících matek přijímá ještě méně energie, než jsou běžná výživová doporučení pro ženy. Nedostatek energie se projevuje nejen únavou samotné matky, ale může mít negativní vliv i na produkci mateřského mléka.


Chybí důležité živiny
Vedle nedostatku energie se výrazně nižší příjem objevil i u důležitých živin. Organismus matky je totiž čerpá z jejích vlastních zásob a nedoplňuje-li kojící žena potřebné vitaminy a minerální látky adekvátní stravou, po čase je již v dostatečném množství nemůže předávat svému dítěti. Studie odhalila nízký příjem konkrétně u vápníku, železa, kyseliny listové, zinku nebo vitamínu B12.


Jak se matky stravují ve skutečnosti oproti výživovým doporučením?
Vitamin D - 94 % kojících matek přijímá méně, než stanovují doporučení, z nich 75 % přijímá dokonce méně než třetinu doporučené denní dávky.
Jód - 97 % kojících matek přijímá méně, než stanovují doporučení, z nich většina (90 %) přijme méně než polovinu doporučené denní dávky.
Omega 3 mastné kyseliny - doporučenou denní dávku splnila jen polovina kojících matek.
Nedostatky v příjmu prospěšných tuků však lékaře nepřekvapují. Přestože 20 % matek uvádí, že v době kojení častěji zařazují do jídelníčku ryby, tedy hlavních zdroj omega 3 mastných kyselin i jódu, zároveň 12 % matek uvádí, že ryby naopak omezují či dokonce zcela vyřazují!


Kojící matky by svou stravu neměly vůbec podceňovat, protože kojení jejich organismus vysiluje. Řešením je změna životosprávy, konkrétně zvýšení příjmu živin, které matka předává svému dítěti právě skrze kojení. Nedostatečný příjem těchto živin neprospívá jak matce, tak dítěti. Tomu jich časem může být předáváno v mléce méně, než potřebuje,“ vysvětluje Mgr. Tamara Starnovská, nutriční terapeutka z Thomayerovy nemocnice a zástupkyně iniciativy 1 000 dní.


Řešením je úprava jídelníčku
Zvýšenou potřebu vitaminů a minerálních látek je možné doplnit vhodnou úpravou jídelníčku. Kojící matka by měla zvýšit denní příjem energie o cca pětinu, tj. o 300-500 kcal. Upravený jídelníček by měl obsahovat potraviny bohaté na potřebné živiny anebo vhodný výživový doplněk pro kojící matky. Důležitý je i dostatečný pitný režim. Kojící matka by měla vypít minimálně 2-3 l tekutin denně, nejlépe čistou vodu, neslazený čaj, nebo ředěné džusy. Další rady, jak upravit jídelníček v době kojení přináší iniciativa 1 000 dní na svých stránkách www.1000dni.cz

Související články

Nová generace potravinových doplňků pro zdraví

11.6.2015 00:01

Kdy a jak doplnit železo

1.6.2015 00:01

Udržujte rovnováhu vašeho hořčíku s vápníkem, vitaminem K2 a D

12.5.2015 00:01

Potraviny nevhodné pro malé děti

9.4.2015 00:01

Co mohou rodiče udělat již před početím a během těhotenství pro intelekt a psychický vývoj svých budoucích dětí

31.3.2015 00:01

6 nejčastějších příčin nedostatku vitaminu D

5.11.2014 00:01

8 nejlepších superpotravin, které dodají energii a zlepší vaší náladu

31.10.2014 00:01

Co chybí čekým batolatům ve stravě

25.6.2014 00:01

Kojení by nemělo překročit druhý rok života dítěte

10.4.2014 00:01

3 potraviny, které obsahují vitamín D

6.12.2013 00:01

6 tipů, jak zajistit snadný přechod miminek na pevnou stravu

23.9.2013 00:01

6 živin, které ženy nejvíce potřebují

22.8.2013 00:01

Kojeným miminkům není třeba ve vedru dávat další tekutiny

7.8.2013 00:01

Zdroje omega 3 mastných kyselin

15.5.2013 00:01

Pětina těhotných Češek má poruchu štítné žlázy

20.2.2013 00:01

Maminky nezapomínejte na jód!

21.12.2012 00:01

Nedostatek vitamínu D

19.9.2012 00:01

Jód a jeho význam pro děti

27.1.2012 00:01

Šest způsobů, jak zlepšit vstřebávání železa

5.1.2012 00:01

Jód a jeho význam pro lidský organismus

20.12.2011 00:01

Co dělá potravinové doplňky SOLGAR tak velmi speciální?

23.11.2011 00:01

Mořské řasy v kuchyni

31.10.2011 00:01

České matky nevychovávají otesánky

16.8.2011 00:00

Kojení v průběhu měsíců

18.5.2011 00:00

Doplňky výživy pro ženy

25.1.2011 00:00

Kdy je vhodné užívat železo ve formě potravinového doplňku?

6.1.2011 00:00

Těhotným s nedostatkem vitamínu D hrozí císařský řez

20.8.2009 00:00

Prenatal - dopřejte sobě i svému budoucímu děťátku tu nejvyšší kvalitu

7.2.2009 00:00

Ryby v jídelníčku malých dětí prý snižují riziko ekzémů

21.10.2008 00:00

Kojící matky, které cvičí, prý mají více mléka

3.10.2008 00:00

Mateřské mléko může chutnat jako banánový koktejl, lékořice či máta

15.9.2008 00:00

DHA pro těhotné a kojící maminky

11.2.2008 00:00

Středomořská strava v těhotenství omezuje u dětí riziko astmatu

25.1.2008 00:00

Děti výlučně kojené do půl roku bývají štíhlejší

9.11.2007 00:00

Kojit? Ano, ale kvalitně!

18.10.2007 00:00

Miminko by mělo do hodiny po narození ochutnat mateřské mléko

9.8.2007 00:00

Aromaterapie u kojících žen

2.7.2007 00:00

Když se kojení nedaří

7.9.2006 00:00

Kelp pro podporu funkce štítné žlázy

18.8.2006 00:00

Kojící matka a zaměstnání

16.5.2006 00:00

Hlavní výhody kojení

28.4.2006 00:00

Pravdy a nepravdy o kojení

25.4.2006 00:00

Pomoc maminkám při kojení

31.10.2005 00:00

Přírodní zdroje jódu

15.2.2005 00:00

Strava bohatá na ryby údajně podporuje růst plodu

21.5.2004 00:00

Jak být fit v těhotenství

18.12.2003 00:00

Výživa českých novorozeňat je většinou nesprávná

30.7.2002 00:00

Těhotné a kojící by měly mít větší přísun jódu

5.3.2002 00:00

Národní linka kojení

18.4.2001 00:00

Zásadní poznatky o kojení

14.4.2000 00:00

Kojení

5.2.2000 00:00

Základní kritická životní období žen v souvislosti s výživou

3.2.2000 00:00

Co všechno se děje v průběhu těhotenství a co je nutné respektovat ve vztahu k výživě?

2.2.2000 00:00

Přidat komentář

 
* *