Jaké ryby můžete jíst v těhotenství bez rizika?

22.7.2016 00:01
Rodina a děti

Tělo potřebuje, a to nejen při těhotenství, vhodné tuky. Ty kvalitní jsou obsaženy například v rybách. Odborníci konzumaci ryb v těhotenství doporučují, ale nastávající maminky musejí z ryb vybírat jen ty vhodné.

Proč je vhodné zařadit ryby i do těhotenského jídelníčku?
Ryby jsou pro těhotné ženy v jídelníčku žádoucí, protože obsahují velké množství omega-3 esenciálních mastných kyselin, které pomáhají růstu buněk plodu od kůže přes svaly až po vlasy nebo kosti. Studie ukazují, že dostatečný příjem omega-3 mastných kyselin má významně pozitivní vliv na vývoj zraku, poznávacích funkcí i motorický nebo řečový vývoj dítěte. Díky omega-3 mastným kyselinám se urychluje rozvoj mozku dítěte, což je důležité zejména ve třetím trimestru, kdy se mozek rozvíjí nejvíce. Omega-3 mastné kyseliny mohou též snižovat riziko předčasného porodu. Dlouhodobá dánská studie prokázala, že děti, jejichž matky jedly v těhotenství alespoň dvě porce ryb a mořských plodů týdně, měly v šesti a osmnácti měsících lepší motorické i kognitivní dovednosti než děti, jejichž matky se rybám vyhýbaly.


„Ryby jsou pro tělo matky i plodu kvalitním zdrojem bílkovin. Ve 100 gramech tuňáka najdete přibližně 20 gramů bílkovin, 200 gramů filetu z tresky obsahuje asi 30 gramů a 100 gramů krevet dodá více než 16 gramů bílkovin,“ vysvětluje Marek Sedlák z rybích restaurací Nordsee. Kromě bílkovin ryby dodávají tělu rovněž dostatek železa a zinku. Tyto látky jsou nezbytné pro růst dítěte a rozvoj plodu. Železo pomáhá těhotným ženám proti únavě, malátnosti i bolestem hlavy, dostatečný přísun železa i zinku ve stravě navíc zabraňuje riziku předčasného porodu.


Vyhněte se nežádoucím látkám
Těhotné ženy se často obávají konzumace ryb zejména kvůli obsahu methylrtuti, která vzniká přirozeně ve vodě působením bakterií. Pro dospělého člověka ale není množství při běžné konzumaci ryb nebezpečné. Problém nastává u nenarozených a malých dětí, u nichž může způsobit poruchy vývoje nervového systému. Vysoké množství rtuti přijímané ve stravě těhotné ženy může u dítěte zvyšovat riziko poruch pozornosti. Aby se těhotné ženy vyhnuly zvýšenému příjmu methylrtuti, stačí nepřekračovat týdně porci 300 gramů mořských ryb a dalších mořských plodů. „Těhotné ženy mohou bezpečně konzumovat lososa, pstruha, krevety nebo také konzervovaného tuňáka. Vyhnout by se naopak měly rybám s vyšším množstvím rtuti, jako je candát, štika, bolen nebo žralok,“ dodává Sedlák.

Související články

Proč je v těhotenství důležitý dostatek vitamínu D

18.4.2016 00:01

Kojící matky zanedbávají svou stravu

31.7.2015 00:01

Potraviny nevhodné pro malé děti

9.4.2015 00:01

Co mohou rodiče udělat již před početím a během těhotenství pro intelekt a psychický vývoj svých budoucích dětí

31.3.2015 00:01

5 potravin, které nejsou pro děti prospěšné

12.6.2014 00:01

Maminky nezapomínejte na jód!

21.12.2012 00:01

Nevolnost po nadměrné konzumaci ryb

25.7.2011 00:00

Pravidelná konzumace ryb může chránit před rakovinou

2.10.2009 00:00

Jak mohou nastávající maminky předcházet poporodním depresím - rada psychologa

30.3.2009 00:00

Proč užívat DHA v těhotenství a v průběhu kojení - rada odborníka na výživu

23.3.2009 00:00

Poruchy učení u dětí mohou souviset se stravou

30.10.2008 00:00

Ryby v jídelníčku malých dětí prý snižují riziko ekzémů

21.10.2008 00:00

DHA pro těhotné a kojící maminky

11.2.2008 00:00

Středomořská strava v těhotenství omezuje u dětí riziko astmatu

25.1.2008 00:00

Rtuť v rybách může poškodit zdraví

23.2.2007 00:00

Jak tělu pomůžete k bezproblemovému početí

22.2.2007 00:00

Rybí tuk ozdravuje i zkrášluje

24.11.2006 00:00

Strava bohatá na ryby údajně podporuje růst plodu

21.5.2004 00:00

Jak být fit v těhotenství

18.12.2003 00:00

Rybí tuk aneb Omega-3 nenasycené mastné kyseliny

16.9.2003 00:00

Co nejíst během těhotenství

1.11.2002 00:00

Těhotné a kojící by měly mít větší přísun jódu

5.3.2002 00:00

Test: Kolik toho víte o rybách?

6.6.2001 00:00

Zdroje bílkovin

22.2.2000 00:00

Strava během těhotenství

8.1.2000 00:00

Přidat komentář

 
* *