Jaká strava není vhodná pro děti

27.1.2017 00:01
Rodina a děti

Stravování dítěte bychom rozhodně neměli brát na lehkou váhu. Výrazně totiž ovlivňuje jeho zdraví, formuje jeho návyky a tím má dopad na celý jeho život. Říká se, že "všeho s mírou" a pro jídlo to platí snad nejvíce, existují však potraviny, jejichž míra by v jídelníčku měla být opravdu malá.

Čeho by se měla vyvarovat školní jídelna? „Jsou to hlavně smažená jídla, sladkosti s vysokým obsahem přidaného cukru a nadměrná konzumace bílého pečiva. Dále jsou to pak ztužené tuky, různá aditiva, aromata a konzervanty. Děti u nás ve školce tak neochutnají třeba smažený řízek, koblihu či běžný bílý rohlík,“ uvádí Bc. Iveta Garciová, vedoucí školní jídelny Mateřské školy Semínko v Toulcově dvoře.
Podle odborníků alespoň z MŠ Semínko se stravování začíná zlepšovat. „Samozřejmě je to hodně o rodičích a jejich nárocích na kvalitu a složení jídla, a také na možnostech daného školského zařízení. Tím myslím jak finančních, tak personálních,“ říká Garciová.


Tohle na jídelníček určitě ne:


Pozor na cukry
Cukry jsou strašákem každého rodiče, vykukuje na ně odevšad, odkud může a není zrovna jednoduché mu uniknout. Obecně souvisí chuť na sladké s nesprávným a nevyváženým stravováním. Rozhodně by se neměly dávat dětem sladkosti za odměnu, stává se z toho totiž návyk spojený s pozitivním podnětem. Bc. Iveta Garciová, vedoucí školní jídelny Mateřské školy Semínko, uvádí, že „místo sladkostí je dobré zahnat chuť na cukr nejlépe sušeným či čerstvým ovocem nebo kvalitním ovocným jogurtem. Čas od času neuškodí ani kousek zdravého domácího koláče či nepečeného dortu.“
Denní dávka cukru pro školáka do 10 let by rozhodně neměla přesáhnout 24 g (6 lžiček). Nejzrádnější jsou přitom cukry obsažené ve sladkých nápojích a limonádách. Těm by se děti měly vyhnout úplně a již odmala si pěstovat návyk na čistou vodu nebo neslazený čaj. Není-li zbytí, doporučuje Iveta Garciová například mošt ředěný minimálně 1:1 vodou.
Cukr je rozhodně součást stravy, kterou se nevyplatí opomíjet. Při jeho častém přijímání se však může vytvořit i závislost, které se pak jen velmi těžko zbavuje.


Smažené pryč
Smažení je jedním z nejrizikovějších způsobů úpravy potravin. Kromě toho, že takto připravené pokrmy obsahují obrovské množství tuku, mohou také zvýšit riziko rozvoje rakoviny. Obzvláště to hrozí tehdy, smaží-li se na laciném a pro smažení nevhodném oleji. Ten se totiž snadno přepaluje a největší neplechu dělá při příliš vysokých teplotách. Takto upravená jídla by neměli jíst příliš často ani dospělí, natož pak děti. Daleko lepší je pro přípravu dětského jídla použít dušení, pečení či vaření v páře. Rozhodně by si děti neměly zvykat na jídlo z fastfoodových restaurací a podobných zařízení.


A pečivo?
Bílé se vyrábí z bílé mouky, která je tvořena ze středů jednotlivých zrn a neobsahuje skoro žádnou vlákninu a důležité živiny. Zároveň má vysoký glykemický index, což způsobuje přibírání a nadváhu. Pečivo je zároveň také plné soli, která rovněž neprospívá ani dospělým, ani dětem. „Není jednoduché se bílému pečivu úplně vyhnout, je však nasnadě typ pečiva střídat. V naší školce dětem pravidelně objednáváme pečivo žitné, ječné, vícezrnné či kukuřičné. A přímo v Toulcově dvoře pro naše děti pečou i celozrnné housky, které mají oproti bílým až dvojnásobné množství prospěšné vlákniny,“ upozorňuje Garciová z msseminko.cz.

Asi není v silách žádného z rodičů, aby měl absolutní kontrolu úplně nad vším, co dítě školního či „školkového“ věku pozře. Je však dobré o tom s dítětem mluvit a mít přehled, dbát zejména na pravidelnost a průběžně mu vštěpovat zdravé návyky. Základem je dát dítěti správný vzor.


Autor: Bc. Iveta Garciová, vedoucí školní jídelny mateřské školy Semínko, Toulcův dvůr, www.msseminko.cz

Související články

Vyhláška o nezdravých potravinách ve školách

22.9.2016 00:01

Jídelníček pro miminka - 0 až 12 měsíců

13.7.2016 00:01

U českých dětí stoupá riziko civilizačních nemocí

22.10.2015 00:01

Dětské potraviny jsou mnohdy škodlivější než běžné potraviny

12.8.2015 00:01

Jak naučit jíst děti zdravě

15.7.2015 00:01

Kardiologové varují děti a dospívající před pitím energetických nápojů

12.6.2015 00:01

Nadměrné solení u dětí může vést k vysokému krevnímu talku v dospělosti

29.4.2015 00:01

Potraviny nevhodné pro malé děti

9.4.2015 00:01

Celiakii neboli nesnášenlivosti lepku lze předcházet již v 1.roce dítěte

24.3.2015 00:01

Českým dětem škodí překračující množství soli ve stravě

29.1.2015 00:01

Nápor sladkostí na konci roku je zdravotním rizikem zejména pro děti

19.12.2014 00:01

Jak naservírovat dětem rybu, aby jim chutnala

31.10.2014 00:01

Zdraví dítěte v dospělosti mohou rodiče ovlivnit až z 80 %

30.9.2014 16:41

Co chybí čekým batolatům ve stravě

25.6.2014 00:01

Ministerstvo vydalo seznam potravin vhodných do školních bufetů

17.6.2014 00:01

5 potravin, které nejsou pro děti prospěšné

12.6.2014 00:01

Filé z aljašské tresky pro děti

19.5.2014 00:01

Na startovní čáře stojí další generace závislých

26.3.2014 00:01

Může vaše pánev zvýšit riziko rakoviny?

5.3.2013 00:01

Počet obézních dětí se v ČR za patnáct let zčtyřnásobil

27.12.2012 00:01

Jak na zdravé dětské zoubky

13.3.2012 00:01

Zavedení ovocných příkrmů u některých kojenců může způsobit vážné zdravotní problémy

9.9.2011 00:00

Udržování přiměřené váhy dítěte

31.8.2011 00:00

Cukrová intolerance u kojenců

13.5.2011 00:00

Rady a doporučení k bezmasé stravě dětí

31.3.2011 00:00

Nejhorší postupy při přípravě jídla

28.9.2010 00:00

Proč je důležité vyznat se v tucích

17.5.2010 10:50

Pozitivní účinky ryb na naše zdraví závisí na jejich přípravě

23.12.2009 00:00

Každodenní sladkosti dělají z dětí násilníky

21.10.2009 00:00

Dětské cereálie nejsou vhodnou každodenní snídaní

19.1.2009 00:00

Poruchy příjmu potravy - mentální anorexie, mentální bulimie a orthorexie

23.10.2008 00:00

Ryby v jídelníčku malých dětí prý snižují riziko ekzémů

21.10.2008 00:00

Rakovinotvorný glycidamid v hranolkách a chipsech

30.9.2008 00:00

Nízkotučné potraviny nejsou pro děti vhodné

29.4.2008 00:00

Sacharidy v dětské výživě aneb Zdravé mlsání

13.3.2008 00:00

Zahraniční kuchyně a děti

29.6.2007 00:00

Zdravé cukroví pro děti

20.2.2007 00:00

Cola vyvolává hyperaktivitu

16.2.2007 00:00

Recepty, když dítě stoná

16.11.2006 00:00

Zdravé používání olejů v kuchyni

30.11.2005 00:00

Pitný režim dětí

20.6.2005 00:00

Přídatkový cukr je pro děti nebezpečný

2.2.2005 00:00

Vědci radí: Vyhoďte fritovací hrnce

15.1.2004 00:00

Vláknina může kojence ohrozit cukrovkou

9.10.2003 00:00

Potřeba bílkovin v dětském věku

29.7.2003 00:00

Skryté nebezpečí v potravinách aneb Lékař detektivem

6.5.2003 00:00

Vliv stravy na pomočování dítěte

13.2.2002 00:00

Degenerující strava

12.2.2002 00:00

Vliv cukru na zdraví dětí

6.2.2002 00:00

Skrytá sůl

9.10.2000 00:00

Pozor na skrytý cukr ! - v kečupu je o 8% více cukru než ve zmrzlině

20.9.2000 00:00

Přidat komentář

 
* *