Jak předcházet nejčastějším zimním dětským úrazům

27.11.2015 00:01
Rodina a děti

Od prosince do února se stane asi dvacet procent dětských úrazů z celkového počtu za rok. Mezi nejčastější patří pády na zledovatělých chodnících, bruslích nebo na sjezdovce.

Vyplývá to ze statistiky jihomoravských záchranářů a Fakultní nemocnice Brno. Ke spoustě zranění by nedošlo nebo by byla menší, pokud by děti nosily na sport helmu a chrániče, což mnoho rodičů stále podceňuje. Dobrou prevencí úrazů je podle odborníků také pravidelné cvičení.

Se zimním obdobím přibývá úrazů spojených s lyžováním, bobováním, bruslením a dalšími venkovními sporty, mnohem více zranění však lékaři zaznamenávají při pádech v důsledku uklouznutí na ledovce. „V tomto období přijímáme nejvíce pacientů s otřesem mozku a většinou nezávažného poranění hlavy, zhmožděním, podvrtnutím a se zlomeninami. Náš typický pacient v zimních měsících je dvanáctiletý chlapec, který v následku pádu na kluzkém chodníku utrpěl zlomeninu dolního konce předloktí,“ říká přednosta kliniky dětské chirurgie, ortopedie a traumatologie Ladislav Plánka.


Vždy je důležité si uvědomit, že děti nejprve jednají a teprve potom přemýšlejí. Dospělí, kteří za ně odpovídají, tedy musí přemýšlet i za ně a pokud možno úrazům předcházet, a to nejen v zimě „Základem je vždy vědět, co bude dítě dělat za aktivitu, seznámit se s místem, kde ji bude provádět, popřípadě s kým a s jakým vybavením. Je třeba apelovat na to, aby ochranné pomůcky při sportu nebraly jako úlitbu rodičům a při první příležitosti bez dozoru je neodložily kvůli názoru kamarádů. Než se poprvé pustí ze sjezdovky dolů, musí se s ní seznámit a být upozorněny na kritická místa. Je třeba vědět, že v zimě není možné bez rozmyslu vyběhnout z domovních dveří, aniž by si ověřily, zda přes noc nenamrzly chodníky. Důležité je předvídat nebezpečí a vést děti k tomu, aby je samy postupně předvídaly a eliminovaly,“ upozorňuje Ladislav Plánka.

Nepodceňujte helmy ani páteřáky
K zimě neodmyslitelně patří řada krásných sportů, které děti baví o to víc, že se při nich dovádí na sněhu. Ten je sice zdánlivě měkký, ale pod ním se často skrývá led nebo tvrdý zmrzlý povrch. Při každé sportovní činnosti by tedy děti měly být vybavené příslušnými ochrannými pomůckami - u lyží je to samozřejmě helma, ale kromě ní je dobré pořídit i ochranu zad tzv. páteřák.
„Osobně v dnešní době doporučuji i reflexní vesty, díky kterým je dítě na sjezdovce mnohem lépe vidět. Je to často právě srážka se starším nebo rychlejším lyžařem, která může mít pro dítě velmi nepříjemné následky. U bruslí pak kromě helmy samozřejmě doporučujeme pevnější rukavice, které brání případnému úrazu rukou při pádu a následnému přejetí ruky bruslí od jiného bruslaře. Jiné chrániče - například kolen - zcela nutné nejsou, děti přece jen tak rychle nejezdí a hlavně padají z menší výšky, proto nejsou kolena tolik ohrožena. U ostatních zimních sportů volte ochranu dle úrovně malého sportovce a rychlosti, kterou máte v plánu - na boby na kopeček před domem asi helma nutná není, pokud se ale chystáte na profesionální sáňkařskou trať někde na sjezdovce, pak je zcela na místě stejná úroveň ochrany jako na lyžích,“ doporučuje Kristýna Přibylová z centra Monkey´s Gym, které se specializuje na cvičení s dětmi podle jejich psychomotorického vývoje.

Cvičení snižuje četnost úrazů
Právě pravidelné cvičení je podle odborníků jednou z  prevencí proti úrazům. „Spojitost pravidelného cvičení s mírou výskytu úrazů je zřejmá. Děti, které jsou zvyklé se pohybovat a sportovat jsou více obratné, dokáží vybalancovat různé rizikové situace a nepodléhají tak snadno pádům. Současně jsou většinou založením aktivní, netráví volný čas u počítače a udržují svalově - kosterní systém výkonný, silný a méně zranitelný. Spíše dodržují základy správné výživy a tím pádem i dostatečné zavápnění kostí, které zaručuje jejich pevnost,“ uzavírá Ladislav Plánka.

Patero pro bezpečnost na lyžích a bruslích
1. Vybírejte sjezdovku, kterou dítě sjede samo, i pak ho mějte ale pod dohledem.
2. V žádném případě nepouštějte děti na sjezdovku bez přilby, její přítomnost podle průzkumů snižuje riziko zranění až o 80 %.
3. Pokud chcete eliminovat nebezpečí úrazu, dejte dítěti přilbu i na brusle - nemusí být hokejová, dobře poslouží i lyžařská. Od věci nejsou chrániče na kolena a lokty.
4. Na přírodních nádržích i rybnících se pohybujte u jejich okrajů a nejezděte do středu. U dětí to platí dvojnásob - když se propadnou, skončí kvůli malé výšce rychle pod hladinou. Ani při bruslení by děti neměly být bez doprovodu dospělé osoby.
5. Nepodceňujte v zimě cesty a chodníky, které se mění v ledovku. Pořiďte dětem na zimu pevnou, vyšší obuv s drsnou podrážkou.

Zdroj:  www.monkeysgym.cz

Přidat komentář

 
* *