Jak nevychovat otesánky

19.7.2016 00:01
Rodina a děti

V současné době  trpí nadváhou každé 4. dítě,  obezitou každé 7. a monstrózní obezitou 4 děti ze sta. Zatímco při nízké váze rodiče, lékaři, či případně učitelé zbystří a začínají řešit, zda náhodou jejich dítě netrpí anorexií, či jiným vážným onemocněním, obezita je společností tolerována a vnímána maximálně jako neestetická vada na kráse. Chyba. Obezita je jen pomyslným vrcholem ledovce a pro zdraví dítěte může mít v budoucnu vážné následky. Jaké tři prohřešky dělají rodiče na svých dětech?

Zanedbaný start
Vědecké studie za posledních pár let přinášejí překvapivé informace o úloze vitamínu D. Zajímavý je například pravděpodobný podíl vitamínu D na tzv. fetálním programování. Tím se rozumí budoucí nastavení fungování orgánů miminka. Chybějící „déčko“ v těhotenství může mít přímou souvislost třeba s astmatem, alergickými obtížemi, imunitními onemocněními nebo právě obezitou. „Vitamin D ovlivňuje vstup vápníku do tukových buněk, přičemž vápník je významným aktivátorem lipogenních enzymů, které ukládají tuk,“ říká pediatr MUDr. Božena Kalvachová, CSc. z Endokrinologického ústavu v Praze. Zjednodušeně řečeno vitamín D zmírňuje ukládání tuku. Nezapomeňme přitom, že nastávající matka je jediným zdrojem tohoto vitamínu pro miminko. Zajistit potřebné zásobení vitamínem D zejména v jarních a zimních (u těhotných žen 800 IU - 1 000 IU) není z mnoha důvodů snadné. Proto se využívají i speciální doplňky stravy pro těhotné, které kombinují optimální množství a poměr nezbytných látek.


Špatné návyky
Základům nutriční výživy, ale i sociálním vzorcům chování se dítě učí především v rodině. Přičemž si je osvojuje pozorováním jednotlivých členů rodiny a jejich kopírováním. Vytváří si je hned z kraje života a přenáší do dospělosti. Z vlastní zkušenosti každý z nás ví, jak obtížné je pak zažité návyky měnit, nebo si je obhájit při partnerské konfrontaci, kdy každý z účastník byl vychován odlišně. Je proto potřeba jít vzorem svým dětem, ať už se budeme bavit o stravovacích návycích, způsobu stolování, pohybové aktivitě, ale i hodnotovém systému. Základním předpokladem pro pozitivní vztah k nutričně přínosným jídlům je pestrost a zároveň absence zneužívání jídla z jiného než stravovacího důvodu.V mnoha případech využívají rodiče jídlo jako odměnu, nebo naopak trest. Pro dítě je trestem nejen jídlo, které mu nechutná, ale i fakt, že nemá hlad nebo chuť na danou potravinu. Protipólem je pak jídlo zneužívané jako odměna. Tato forma prémie v podobě sladkostí různého druhu je nevhodná. Po stránce nutriční jsou to živiny chudé a příliš energeticky bohaté. Právě tyto potraviny jsou častou příčinou nadváhy,“ doplňuje MUDr. Kalvachová. Neopomíjejte také vymezený čas a stereotypnost společného stravování. Budete mít tak přehled o množství, pravidelnosti a skladbě jídelníčku vašeho dítěte.


Málo pohybu
Věděli jste, že televize a počítač patří mezi nejsilnější médium, u kterého současné děti tráví průměrně dvě až tři hodiny denně? Možná vás překvapí, že navíc televizní sdělení, případně vzorové chování oblíbeného youtubera, má okamžitý vliv na krátkodobé stravovací a sociální preference vašeho dítěte. O důvod víc, dbát na jiné vyžití a koncepci volného času vaší ratolesti. „U dítěte školního věku se nároky na pohybovou aktivitu zvyšují, což je trochu v rozporu se skutečností, že s nástupem školního docházky dochází k jeho omezení. V mladším školním věku dochází k řadě fyziologických změn jako změna typu postavy, postupné prodlužování končetin, které rostou rychleji než trup a začíná přibývat také podkožní tuková vrstva. Postupně dochází mezi 6. až 10. rokem věku dítěte z pohledu fyziologického i k nárůstu vytrvalosti,“ uzavírá pediatr MUDr. Božena Kalvachová. Je proto vhodné volit sportovní aktivity jako fotbal, plavání, cyklistika, nebo tanec, kde je kladen důraz na výdej energie a vytrvalost. V tomto věkovém údobí by měl čas věnovaný pohybové aktivitě odpovídat stejnému času strávenému ve škole, tj. 5 hodin. U dospívajících by měla pohybová aktivita tvořit minimálně hodinu denně. Velmi důležité je, aby si dítě vytvořilo k pohybu kladný vztah a stalo se přirozenou součástí životního stylu. Naštěstí v dnešní době je nabídka pohybových aktivit natolik pestrá, že by neměl být problém najít tu nejvhodnější.

Související články

Děti přijímají ve stravě nadměrné množství sodíku

11.2.2016 00:01

Základní pohybové dovednosti, které by měl předškolák zvládnout

29.1.2016 00:01

9 rad, jak vytáhnout děti (nejen o Vánocích) od televize?

23.12.2015 00:01

Řešte včas nadváhu svých dětí

4.11.2015 00:01

Děti ozdravují životní styl českých rodin

3.11.2015 00:01

10 rad, jak vést děti k pohybu

6.10.2015 00:01

64% dětí o prázdninách neprovozovalo žádný sport

11.9.2015 00:01

Dětské potraviny jsou mnohdy škodlivější než běžné potraviny

12.8.2015 00:01

Kojící matky zanedbávají svou stravu

31.7.2015 00:01

Umíte smysluplně trávit čas se svými dětmi?

20.7.2015 00:01

Proč se bojí bazénové děti rybníků?

17.6.2015 00:01

Potraviny nevhodné pro malé děti

9.4.2015 00:01

Obezita dětí není jen o stravě aneb Desatero pro rodiče zdravých dětí

12.3.2015 00:01

5 zásad pro plavání s dětmi v zimě

21.1.2015 00:01

Prokázáno: Děti, které plavou, jsou zdravější!

14.1.2015 00:01

Nápor sladkostí na konci roku je zdravotním rizikem zejména pro děti

19.12.2014 00:01

Zdraví dítěte v dospělosti mohou rodiče ovlivnit až z 80 %

30.9.2014 16:41

Maďarsko vyrazilo do boje proti obezitě dětí

12.9.2014 00:01

Co chybí čekým batolatům ve stravě

25.6.2014 00:01

Ministerstvo vydalo seznam potravin vhodných do školních bufetů

17.6.2014 00:01

Na startovní čáře stojí další generace závislých

26.3.2014 00:01

Roste nám generace dětí a mladých lidí na práškách?

5.6.2013 00:01

Dali byste své dítě po obědě zdřímnout si na mráz?

22.3.2013 00:01

Počet obézních dětí se v ČR za patnáct let zčtyřnásobil

27.12.2012 00:01

Desatero proti dětské obezitě a nadváze

1.11.2012 00:01

Zdravou školní svačinou proti dětské nadváze

6.9.2012 00:01

Tři čtvrtiny českých dětí se nepohybují ani hodinu denně

3.8.2012 00:01

Zelenina ve výživě dětí

16.4.2012 00:01

Sport u dětí dle věkových kategorií

30.1.2012 00:01

Podněty pro dobrou péči o malé dítě

25.1.2012 00:01

Vývoj dítěte od narození do šesti let: Motorika

12.10.2011 00:01

Jak řešit nadváhu dítěte?

19.9.2011 00:00

Udržování přiměřené váhy dítěte

31.8.2011 00:00

České matky nevychovávají otesánky

16.8.2011 00:00

Kdy si dělat starosti ohledně psychomotorického vývoje dítěte

20.4.2011 00:00

Rady a doporučení k bezmasé stravě dětí

31.3.2011 00:00

Puberta a sebedestrukce

7.9.2010 00:00

Jak naložit s volným časem dětí?

20.8.2010 00:00

Internetový kurz Hravě žij zdravě

16.4.2010 00:00

Plavání dětí s rodiči

11.3.2010 00:00

Biopotraviny míří do škol a školek

20.1.2010 00:00

Každodenní sladkosti dělají z dětí násilníky

21.10.2009 00:00

Motorický vývoj dítěte

5.10.2009 00:00

Těhotným s nedostatkem vitamínu D hrozí císařský řez

20.8.2009 00:00

Děvčátka si hrají méně aktivně než kluci

12.6.2009 00:00

Touha po tučném jídle vzniká již v děloze

23.12.2008 00:00

Poruchy příjmu potravy - mentální anorexie, mentální bulimie a orthorexie

23.10.2008 00:00

Bolí vaše děti často uši? Pozor, hrozí jim obezita!

20.10.2008 00:00

Pohybové aktivity dětí a strava

6.6.2008 00:00

Nízkotučné potraviny nejsou pro děti vhodné

29.4.2008 00:00

Anorexie začíná podle vědců už v raném dětství

23.10.2007 00:00

Cvičíme s kojencem

20.10.2006 00:00

Děti do dvou let nemají sledovat televizi

4.7.2006 00:00

Děti mají nemoci dospělých

2.5.2006 00:00

V USA učí předškoláky nekoukat na televizi

19.2.2004 00:00

Děti a slunce

9.6.2003 00:00

Výživa českých novorozeňat je většinou nesprávná

30.7.2002 00:00

Děti a televize: stálá diskuse

18.4.2002 00:00

Aktivita rozvíjí dětský mozek

1.10.2001 00:00

Věk dospívání - věk změn

6.9.2001 00:00

Děti by měly být prvního půl roku plně kojeny

30.7.2001 00:00

Přidat komentář

 
* *