Hyperaktivní dítě

25.10.2002 00:00
Rodina a děti

S čilým, čiperným a neposedným dítětem se někdy setkal asi každý. Jsou-li tyto a ještě další projevy chování dítěte nadměrné, hovoříme o hyperaktivitě. Zatímco čilost nebo čipernost je poměrně dobře ovladatelná, neklid je zpravidla zvladatelný dítětem jen krátce a až pod silným tlakem okolí (např. pod hrozbou trestu).

Chování hyperaktivních dětí

Hyperaktivita se projevuje nepřiměřeně rychlým střídáním činností:

  • u ničeho dlouho nevydrží, ani u hry
  • střídá aktivity rychle za sebou
  • bývá brzy unaveno, jeho nervová soustava i svalstvo se ve srovnání s jinými dětmi unaví rychleji a vyžaduje odpočinek

    Střídáním dochází k zapojení dalších mozkových center a svalových skupin místo těch, které již ovládla únava. Proto bychom měli dítěti dopřát potřebné uvolnění.

  • v zájmu jeho "zklidnění" jej neomezovat násilnými zásahy
  • umožnit mu hru a pohyb podle jeho potřeb

    Nutné je naučit se rozlišovat jeho potřeby od rozmarů. Zejména destruktivně orientované činnosti (např. ničení věcí, špinění okolí, apod.) mu tolerovat nelze.

    Ve skutečnosti hyperaktivita jako izolovaný samostatný jev se vyskytuje jen málo. Častěji bývá ve spojitosti s jinými obtížemi a poruchami psychiky. Celý soubor příznaků se pak nazývá lehká mozková dysfunkce (LMD). LMD má velmi pestrou a širokou paletu projevu. Jak známo z učitelské a rodičovské praxe, v naprosté většině případů se příznaky u těchto dětí kumulují. Zcela výjimečně není neklidné dítě též impulsivní, roztěkané a obtížně se soustřeďující.

    Další příznaky LMD

  • nápadný výrazně nerovnoměrný vývoj jednotlivých duševních funkcí
  • dítě má potíže v učení
  • má výrazné a nápadné výkyvy nálad i psychické zdatnosti a výkonnosti
  • bývá méně obratné až neohrabané
  • může vykazovat poruchy řeči a vnímání (mluví těžkopádně, mívá potíže s výslovností složitějších a delších slov)
  • mívá nápadně neúhledné písmo, má potíže v kreslení i ve čtení

    Nabízí se samozřejmě otázka, co je měřítkem výskytu uvedených poruch. V praxi se tyto děti často projevují jako narušitelé norem školního prostředí i norem společenských.

    Dítě, jehož chování v uvedených dimenzích zřetelně či výrazně vybočuj z obvyklé společenské konvence, by mělo být po vzájemné dohodě rodičů a školy svěřeno do péče odborníků ? nejlépe psychologů. Lze je navštívit v pedagogicko-psychologické poradně.

    Příčiny poruch

    Nutno hledat především v nervovém systému dítěte. Jedná se o drobná poškození, ev. zvláštnosti v utváření mozkové tkáně vzniklé nejčastěji ještě před narozením dítěte nebo při jeho porodu.

    Nevznikají výchovou, na vině není ani rodinné či školní prostředí! Ale neznalost a nevhodné výchovné zásahy mohou další vývoj ovlivnit.

    Inteligence sama o sobě nebývá postižena, avšak další související obtíže duševní výkonnost poněkud snižují.

    Hlavní výchovné zásady

  • K dítěti přistupujeme s velkou trpělivostí, klidem, laskavostí a optimismem.
  • Posilujeme jeho sebevědomí ? oceníme nejen úspěch, ale i každou projevenou snahu.
  • Předcházíme situacím, za které by mělo být dítě potrestáno.
  • Spíše než zadáváním úkolů mu pomáháme svou aktivní účastí na společné činnosti.
  • Práci i hraní dělíme na krátké, 5-10 minutové intervaly prokládané dostatečným odpočinkem.
  • Řízené pohybové činnosti typu sportovních kroužků dítěti moc nevyhovují. Jeho potřeby mnohem více uspokojuje spontánní pohyb (nejlépe pod nenápadným dohledem).
  • Všestrannou podporu má dítě nacházet hlavně v rodině, a to u všech jejích členů, nejen u některých, aby se mohlo cítit rovnoprávné.
  • Nezbytně nutná je komunikace a vzájemná spolupráce mezi rodinou a školou.
    Sledujeme podrobně reakci dítěte na úspěchy a zvláště na neúspěchy (šetrně je s ním probíráme a vytváříme jejich hodnotné protiklady). Dítě je nemá prožívat v osamocení.
  • Velmi střízlivě a věcně zvažujeme výběr budoucího povolání. Při studiu na střední, ev. vysoké škole nebývá problém intelektová kapacita, ale všechny uvedené obtíže s LMD související. Z praxe je známo, že hyperaktivní děti a děti s LMD bývají úspěšnější a spokojenější spíše v praktickém povolání.

    Zdroj: Bulletin zdraví (ročník 9, číslo 9, září 2001), Okresní hygienická stanice Písek - www.nakrizovatce.cz
  • Přehled komentářů

    zobrazit všechny komentáře 

    prvním místě je důslednost,to je nejdůležitější.
    Na  |  15.8.2015 12:28

    prvním místě je důslednost,to je nejdůležitější.
    Na  |  15.8.2015 12:28

    Jakou máte osvědčenou hračku pro tuze živé díte? Nevím přesně kolik...
    hračkář  |  1.9.2015 08:43

    Hyperaktivita nebo prostě zlobí. Nalupat na zadek, čím dřív, tím líp.
    Učitel  |  1.9.2015 10:36

    učiteli souhlasím s vaším názorem.Dnes když dítko ve škole...
    Petra  |  1.9.2015 14:11

    zobrazit všechny komentáře

    Přidat komentář

     
    * *