Děti přijímají ve stravě nadměrné množství sodíku

11.2.2016 00:01
Rodina a děti

Dětí konzumují příliš mnoho sodíku a naopak málo draslíku. Na vině jsou z velké části slané pochutiny. Je v nich obsažena zhruba polovina denního příjmu sodíku. Vyplývá to ze dvou italských studií, o kterých píše list Corriere della Sera.

Vědci z univerzit v Miláně a Turínu zkoumali stravovací návyky 1200 turínských žáků a studentů. Zjistili, že děti a dospívající zkonzumují v průměru 1400 miligramů sodíku jen mimo hlavní jídla. To je více než 90 procent množství sodíku odpovídajícího adekvátní denní spotřebě v tomto věku. Vědci rovněž pozorovali, že arteriální krevní tlak dospívajících stoupal úměrně tomu, jak konzumovali slané pochutiny.

Druhá italská studie, zveřejněná v časopise Plos One, zahrnovala 1424 dětí a dospívajících ve věku od šesti do osmnácti let z deseti italských regionů. Vědci měřili jejich výšku, váhu, krevní tlak, sledovali jejich stravovací návyky a také množství sodíku a draslíku v moči. Zjistili, že 93 procent chlapců a 89 procent dívek konzumovalo mnohem větší množství sodíku než je doporučeno, zatímco spotřeba draslíku v průměru dosahovala sotva poloviny doporučeného množství.

Vzniká tak začarovaný kruh. “Výživa příliš bohatá na sodík a chudá na draslík je spojená se zvýšeným rizikem kardiovaskulárních nemocí v dospělém věku,“ vysvětluje Angelo Campanozzi, profesor pediatrie na Foggijské univerzitě a hlavní autor studie publikované na stránkách časopisu Plos One.

Navíc příjem slaných jídel stimuluje žízeň, která vede k tomu, že mladí lidé pijí hodně sladkých nápojů. Slané pokrmy, které jsou často kaloricky vydatné (jako například smažené brambůrky), jsou ve spojení se sladkými nápoji dobře známou příčinou dětské obezity. Je tedy nesmírně důležité přesvědčit rodiče a pedagogy, aby vedli ty nejmladší k tomu, aby omezili konzumaci slaných potravin a zvýšili příjem čerstvé zeleniny a ovoce,“ zdůrazňuje Campanozzi.

Nejvhodnějším obdobím k tomu, abychom se zaměřili na tento cíl, je léto. V té době totiž je možné dát více prostoru nejrůznějším druhům oblíbeného ovoce a zeleniny (melouny, třešně, meruňky, jablka). Tím se rozšíří výběr zdravých potravin, které je třeba vždy podávat v chutné podobě. Například zmrzlina z čerstvého ovoce podávaná v melounu je oblíbenou a zdravou svačinou,“ dodává Campanozzi.

Zdroj: ČTK

Související články

U českých dětí stoupá riziko civilizačních nemocí

22.10.2015 00:01

Dětské potraviny jsou mnohdy škodlivější než běžné potraviny

12.8.2015 00:01

Jak naučit jíst děti zdravě

15.7.2015 00:01

Kardiologové varují děti a dospívající před pitím energetických nápojů

12.6.2015 00:01

Nadměrné solení u dětí může vést k vysokému krevnímu talku v dospělosti

29.4.2015 00:01

Potraviny nevhodné pro malé děti

9.4.2015 00:01

Českým dětem škodí překračující množství soli ve stravě

29.1.2015 00:01

Nápor sladkostí na konci roku je zdravotním rizikem zejména pro děti

19.12.2014 00:01

Zdraví dítěte v dospělosti mohou rodiče ovlivnit až z 80 %

30.9.2014 16:41

Co chybí čekým batolatům ve stravě

25.6.2014 00:01

5 potravin, které nejsou pro děti prospěšné

12.6.2014 00:01

Na startovní čáře stojí další generace závislých

26.3.2014 00:01

Počet obézních dětí se v ČR za patnáct let zčtyřnásobil

27.12.2012 00:01

Desatero proti dětské obezitě a nadváze

1.11.2012 00:01

Draslík pomáhá snižovat krevní tlak

20.1.2012 00:01

Jak se zbavit návyku solení

25.1.2010 00:00

Každodenní sladkosti dělají z dětí násilníky

21.10.2009 00:00

Méně sodíku v dehydratovaných jídlech do roku 2014

23.6.2009 00:00

Dětské cereálie nejsou vhodnou každodenní snídaní

19.1.2009 00:00

Nízkotučné potraviny nejsou pro děti vhodné

29.4.2008 00:00

Sacharidy v dětské výživě aneb Zdravé mlsání

13.3.2008 00:00

Složení potravy z něho dělá neposedu

7.1.2008 00:00

Glutamát sodný - Umělý orgasmus jazyku

23.8.2007 00:00

Jak snížit vysoký tlak bez léků

24.5.2007 00:00

Zdravé cukroví pro děti

20.2.2007 00:00

Děti mají nemoci dospělých

2.5.2006 00:00

Výživa při hypertenzi

13.9.2005 00:00

Přídatkový cukr je pro děti nebezpečný

2.2.2005 00:00

Lidé konzumují příliš mnoho soli

17.9.2003 00:00

Potřeba bílkovin v dětském věku

29.7.2003 00:00

Sůl a její vliv na zdraví

1.4.2003 00:00

117 způsobů, jak bílý cukr ničí vaše zdraví

2.12.2002 00:00

První sousto neplatí

17.7.2002 00:00

Vliv stravy na pomočování dítěte

13.2.2002 00:00

Vliv cukru na zdraví dětí

6.2.2002 00:00

Skrytá sůl

9.10.2000 00:00

Pozor na skrytý cukr ! - v kečupu je o 8% více cukru než ve zmrzlině

20.9.2000 00:00

Co omezit ve stravě při vysokém krevním tlaku

8.8.2000 00:00

Pět bílých zel

22.6.2000 00:00

Přidat komentář

 
* *