5 mikroživin, které nevynechat v těhotenství!

8.10.2018 00:01
Rodina a děti

Těhotenství s sebou přináší mnoho změn, se kterými se tělo musí vypořádat. Správný vývoj miminka v bříšku je předpoklad zdravého dítěte. Péče by však měla začít již před otěhotněním, skvělý zdravotní stav ženy je předpokladem dobré kondice plodu. Kombinace několika základních mikroživin (železo, měď, jód, vitamín D3, kyselina listová, omega-3 mastné kyseliny a lactobacily) je pro vývoj plodu zásadní.

Těhotenství je pro tělo velmi náročné období, které každá žena prožívá jinak intenzivně. Pro někoho to může být čas pohody, relaxace a celých 9 měsíců si užívá, pro spoustu žen je to ale doba nevolnosti, oteklých kotníků a dalších přidružených potíží. Ať už tyto dny prožíváte jakkoliv, dostatečný příjem jak makro, tak i mikroživin je základ. Nikdo by ale během těchto dnů neměl prožívat strach, zda bude miminko v pořádku, protože stres působí negativně na vývoj plodu.

Základní stavební kameny pro bezproblémový průběh těhotenství jsou:

Lactobacillus rhamnosus HNOO1

Je prokázané, že konkrétně kmen Lactobacillus rhamnosus HNOO1 hraje velice významnou roli právě ve snížení výskytu alergií, zejména atopických ekzémů, u dětí. „Série studií popisují významný pokles výskytu alergií u dětí, jejichž maminka užívala L. rhamnosus během těhotenství a kojení. V studiích se zaměřili i na jednotlivé typy alergií, přičemž nejlepší efekt vlivem laktobacilů byl dosažen u atopických ekzémů, potravinových alergií a pylové či senné rýmy,“ říká k užívání tohoto probiotika v období těhotenství a laktace gynekoložka MUDr. Miluše Mouková.

Železo a měď
Nejčastějším problémem, se kterým se v praxi setkává MUDr. Radka Gregorová, je nedostatek železa. „Železo se společně s mědí podílí na krvetvorbě a jeho doplněním ve stravě můžete předejít únavám, bolesti hlavy či závratím,“ dodává. A s tím souvisí i příjem vitamínu C, který napomáhá vstřebávání železa ze stravy. Měď je zároveň důležitá pro správnou funkci a rozvoj nervového systému.

Kyselina listová
Jinak také vitamín B9 se podílí na růstu zárodečných tkání a reguluje dělení buněk. Důležitý je hlavně v začátku těhotenství, kdy snižuje riziko rozvoje vrozených vývojových vad nervové trubice.

Omega-3 mastné kyseliny
Mozek a celou nervovou trubici mají pod palcem také Omega-3 mastné kyseliny, které se starají o normální rozvoj mozkové kůry a tím i paměti, vnímání a myšlení. Jejich minimální příjem na den je v těhotenství doporučován na 200 mg. Děti, které v prenatálním období přijímají dostatečné množství těchto kyselin, mívají vyšší IQ, lepší psychomotorický vývoj a vyšší porodní hmotnost. Vyšší koncentrace omega-3 mastných kyselin v mateřském mléce podporuje imunitu dítěte, doporučuje se tak jejich zvýšený příjem i v období laktace.

Jód a vitamín D3
Jód zajišťuje správné fungování štítné žlázy, která produkuje hormony řídící látkovou výměnu, růst a psychomotorický vývoj plodu. Vitamín D3 se zase podílí na tvorbě kostní hmoty a správném fungování imunitního systému.

Zajištění dostatečného množství všech těchto mikroživin je předpokladem pro správný vývoj plodu a následně i růst miminka. „Zároveň maminka předejde problémům jako je lámavost nehtů a vlasů, vypadávání vlasů, akné, či záněty ústní dutiny, které jsou právě spojené s nedostatkem vitamínů,“ říká gynekolog MUDr. Vladimír Slavík.

Související články

Co by měly budoucí maminky vědět o kyselině listové

23.3.2018 00:01

3 užitečné návyky, které přispějí k dostatku železa ve vašem těle

30.10.2017 10:31

Plánujete miminko?-Nejprve začněte připravovat samu sebe.

6.12.2016 00:01

Jaké ryby můžete jíst v těhotenství bez rizika?

22.7.2016 00:01

Vitamín D3 jako supervitamín

7.3.2016 00:01

Omega-3 mastné kyseliny mají příznivý vliv na mnoho systémů v těle

23.11.2015 00:01

Kdy a jak doplnit železo

1.6.2015 00:01

Testy pro klidné těhotenství

5.3.2015 00:01

MTHFR mutace nemusí být průšvih.

16.2.2015 00:01

Pro početí je důležitější životospráva než frekvence pohlavních styků a poloha

22.4.2014 00:01

Pětina těhotných Češek má poruchu štítné žlázy

20.2.2013 00:01

Maminky nezapomínejte na jód!

21.12.2012 00:01

Jód a jeho význam pro děti

27.1.2012 00:01

Šest způsobů, jak zlepšit vstřebávání železa

5.1.2012 00:01

Doplňky výživy pro ženy

25.1.2011 00:00

Prenatal - dopřejte sobě i svému budoucímu děťátku tu nejvyšší kvalitu

7.2.2009 00:00

Červená řepa - bohatý zdroj kyseliny listové a minerálů

18.12.2008 00:00

Omega 3 kyseliny

13.12.2007 00:00

Kyselina listová chrání před mrtvicí

8.6.2007 00:00

Kyselina listová

2.3.2007 00:00

Kojení a léky, návykové látky a jedy

9.1.2007 00:00

Kelp pro podporu funkce štítné žlázy

18.8.2006 00:00

Zdraví prospěšné omega 3 mastné kyseliny

28.2.2006 00:00

Čechům chybí nejvíce železo, zinek a vitamin C

25.1.2006 00:00

Lněný olej pro zdravou kůži, mozek, srdce a cévy

9.11.2005 00:00

Kyselina listová prevencí proti vysokému tlaku

26.1.2005 00:00

Dostatek kyseliny listové je prevencí vrozených vad

27.5.2004 00:00

Jak být fit v těhotenství

18.12.2003 00:00

Těhotné a kojící by měly mít větší přísun jódu

5.3.2002 00:00

Jsou vitamínové a minerální náhražky bezpečné ?

19.3.2000 00:00

Kyselina listová - záruka dobré nálady

14.3.2000 00:00

Základní kritická životní období žen v souvislosti s výživou

3.2.2000 00:00

Přehled komentářů

zobrazit všechny komentáře 

Kyselinu listovou jsem v těhotenství brala, to je takový základ. K tomu...
Petra  |  10.10.2018 14:18

zobrazit všechny komentáře

Přidat komentář

 
* *